waarom kunnen vogels op een elektriciteitskabels zitten zonder stroom te krijgen?

de vraag is duidelijk hoop ik, anders laat je maar een reactie achter.

mrboonen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ik pas mij eerdere antwoord aan omdat er fouten in zaten.

De belangrijkste reden is dat de volgels geen aarde maken én ze een relatief kleine cpaciteit hebben om geladen te worden.

Voor de mens zou de aarde geen probleem zijn als je bijvoorbeeld vanuit een helicopter de draad aanraakt, maar vanwege de enorme spanning moet je jezelf wel eerst opladen. In bijgaand filmpje doet de inspecteur dat.

Vogels hebben een lagere capaciteit omdat ze kleiner zijn. Van het opladen hebben ze geen last.

Bij grote vogels kan er tussen de poten een kleine spanning lopen. Dat kunnen ze als vervelend ervaren. In de praktijk blijkt dat vogels het alleen op een 50 kV leiding kunnen uithouden zoals in je afbeelding. Bij leidingen die een hogere spanning voeren, zitten vogels alleen op de bovenste bliksemdraden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Klik op de link Video om de leidinginspecteur aan het werk te zien. Je ziet halverwege dat voor hij op de draad stapt eerst zorgt dat het potentiaalverschil wordt opgeheven.

Toegevoegd na 10 minuten:
Mooiere video (kan ik niet insluiten):

http://youtu.be/9tzga6qAaBA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt pas een stroom schok krijgen als je in contact staat met de grond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je de lading pas over je heen krijgt zodra je de aarde ook raakt, dan geleidt de elektriciteit pas.
Als je een hek hebt met stroomdraad en je spring en raakt de draad aan, voel je ook niets! Als je de draad aanraakt als je op de grond staat wel, de lading loopt door je heen en stroomt de aarde in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt niet helemaal. Wij kunnen bijvoorbeeld niet op zo'n draad zitten, dat kan dodelijk aflopen doordat wij door de wisselspanning constant worden geladen en ontladen.
Dit komt doordat ze met beide benen erop staan. De elektriciteit gaat dan door het ene been door zijn lichaam en weer door zijn andere been door naar de kabel. Het gaat dus door zijn lichaam weer naar de kabel toe, zonder dat ze daar iets van merken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het raakt de aarde ook niet natuurlijk. Ben vergeten dat erbij te schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt wel. Als het een hele grote vogel is staan de poten wijder uit elkaar en loopt er een kleine spanning. Dat voelen ze dan en daar houden ze niet van.