Wat is het omgekeerde Cherenkov-effect?

Ik snap wat Cherenkov-straling is. Bij kernreactoren bewegen geladen deeltjes door het water sneller dan het licht door dat medium kan reizen. Dan krijg je dat geheimzinnige blauwe licht. Maar er schijnt ook een omgekeerd Cherenkov-effect te bestaan. Wat is dat? In welke omstandigheden doet zich dat voor? En hoe is dat waarneembaar?

Picture for question
escape
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Cherenkov_radiation De uitleg ervan staat op de engelse wikipedia, al snap ik het zelf nog niet helemaal.
Cryofiel
12 jaar geleden
Hier staat een betere uitleg:
http://physics.aps.org/articles/v2/91
escape
12 jaar geleden
@Cryo: Dat helpt wel. Ingewikkelde materie. Wat ik begrijp, is dat bij gebruik van speciale metamaterialen (die eigenlijk ook ongeschikt zijn, want die doen weinig in het UV-gebied) er sprake is van negatieve reflectie, negatief Doppler-effect, negatieve stralingsdruk en inverse uitwaaiering. Mmmm....

Het beste antwoord

De Čerenkov straling is in feite een fotonische schokgolf, waarbij het geladen deeltje sneller gaat dan de fasesnelheid van licht in dat medium. Licht gaat in een medium namelijk minder snel dan in vacuum en een geladen deeltje kan harder gaan, vergelijk het met een vliegtuig dat harder gaat dan het geluid.

De straling is dan naar voren gericht in de richting van de beweging en de golflengte zorgt voor een blauw gekleurd licht. In onderstaande afbeelding is dat te zien in het bovenste gedeelte. Op de site skullsinthestars wordt het verschijnsel uitgelegd aan de hand van het voorbeeld van het vliegtuig dat sneller vliegt dan het geluid.

Bij een Reverse Čerenkov effect (omgekeerd) is de straling naar achteren gericht, de kegel is in tegengestelde richting van de beweging. In feite is de reactie gespiegeld omdat het materiaal waarin het geladen deeltje beweegt de spiegelreactie veroorzaakt. Het materiaal is "linkshandig" wordt als term gebruikt.

Het blijkt namelijk zo te zijn dat de hoek van de conus gerelateerd is aan de snelheid van het deeltje. Sheng Xi en zijn collega's van de Zhejiang University in China en de Massachusetts Institute of Technology in de US, hebben aangetoond, dat de hoek ook kan worden omgedraaid (flipped). Dit kan alleen als er gebruik wordt gemaakt van niet in de natuur bestaande materialen; metamaterials [1] en het onderzoeksteam heeft hiervoor speciale deeljes gefabriceerd die een omgekeerd effect veroorzaken. Deze zogenaamde "left-handed metamaterials" zouden gebruikt kunnen worden voor de detectie.