Hoe is het mogelijk iets op te laden zonder dat er echt overdracht is van elektriciteit tussen twee metalen?

Ik doel dan bijvoorbeeld op het opladen van een elektrische tandenborstel. Ik heb er zelf één en het viel me op dat er geen contact is tussen metalen als de tandenborstel in de oplader zit. Zou wel voor de veiligheid zijn, in zo'n badkamer is natuurlijk veel water, maar hoe wordt zo'n tandenborstel dan opgeladen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

In de oplader zit een elektromagneet. Door daar een stroom doorheen te sturen, wekt die elektromagneet een wisselend magneetveld op.

(Dit is beschreven door de wetten van Maxwell.)

In jouw tandenborstel zit een spoel. Dat in feite gewoon een draadklos. Wanneer een spoel in een wisselend magneetveld wordt gehouden, ontstaat in die spoel een elektrische spanning.

(Ook dit is beschreven door de wetten van Maxwell.)

Met die elektrische spanning wordt de accu van jouw tandenborstel opgeladen.

Toegevoegd na 2 minuten:

Deze verschijnselen worden elektromagnetische inductie genoemd. Zie de eerste Bron voor een beschrijving.

De wetten van Maxwell worden beschreven in de tweede Bron.
Cryofiel
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
+1. Wat wel leuk is om te vermelden is dat er geen lichtnetfrekwentie wordt gebruikt, maar iets tussen de 5 en 15 Khz. Dat maakt de efficiency wat beter...
Cryofiel
12 jaar geleden
Ja, zo werkt een transformator ook. In feite IS de combinatie van oplader+tandenborstel een transformator-in-twee-delen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een elektromagneet is toch ook gewoon een spoel waar stroom op staat?!

Andere antwoorden (2)

dat heeft met inductiestroom te maken. daarmee is het mogelijk om op heel kleine afstand draadloos energie over te brengen. in de oplader zit een primaire spoel waar wisselspanning op staat. gevolg hiervan is dat er om de spoel een magnetisch veld ontstaat die constant omklapt (door de wisselspanning) dit "voelt" de secundaire spoel in je elektrische tandenborstel, omdat die zich in de oplader in het wisselende magnetisch veld bevindt. gevolg hiervan is dat er ook een stroom gaat lopen door deze secundaire spoel. dit is het principe van een transformator. het aantal windingen in de primaire spoel en de secundaire spoel zijn zó gekozen, dat de 230 volt je tandenborstel niet schaadt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het onderste deel van je tandenborstelset zien als een transformator. Die wordt gevormd door twee spoelen die elektrisch van elkaar gescheiden zijn, maar om een gemeenschappelijke kern van ijzer zitten. Het magnetisch veld in het ijzer draagt de energie over van de eerste naar de tweede spoel.
Spoel 1 van je tandenborstelset is de houder, spoel 2 zit in de tandenborstel zelf en gaat om spoel 1 heen.