Kan materie worden vernietigd?

Want tijdens kernsplijting verdwijnt er massa. Door het massadefect te nemen kan je de hoeveel energie berekenen die vrijkomt tijdens de splijting. En nu begrijp ik wel dat massa onderdeel is van materie maar is energie dat ook? Of wordt er echt materie vernietigd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Massa en energie zijn volgens Einstein twee verschillende verschijningsvormen. Uit zijn wet E=Mc2 kan je afleiden dat alle massa omgezet kan worden in energie.

Materie kan worden vernietigd door antimaterie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit proces heet Annihilatie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Annihilatie: Het proces waarbij een deeltje interactie heeft met zijn antideeltje (zie antimaterie) met als gevolg volledige vernietiging van beide deeltjes (dat wil zeggen, volledige omzetting van massa naar energie), bijvoorbeeld een proton en een anti-proton.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel hoor. Onder normale omstandigheden komt antimaterie niet voor. Het wordt gemaakt in het laboratorium of een deeltjesversneller, of het ontstaat bij kernreacties. Bijvoorbeeld een PET-scan wordt gemaakt met radio-actieve stoffen die een positron (anti-elektron) uitzenden ten gevolge van een kernreactie. Meestal maakt men één soort antideeltjes, maar in 2002 is het CERN gelukt antiprotonen en positronen te combineren tot antiwaterstofatomen en hun eigenschappen te bestuderen. Ze bleken zich net zoals gewone waterstof te gedragen. Eind 2010 slaagde men erin 38 antiwaterstofatomen te creëren en in te sluiten gedurende een tiende seconde. tekst en bron, zie wikipedia antiematerie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet dan niet meteen denken aan de film Angels & Demons naar het boek van Dan Brown, waarbij een pot antimaterie werd gestolen uit het CERN. Bij CERN wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het ontstaan van deze deeltjes. Ze ontstaan wel en zijn zo weer weg als ze botsen met materie. Om ze vast te houden in een potje en de hoeveelheid in de film is absurd, maar antimaterie op zich bestaat wel.

Andere antwoorden (3)

Zoals Einstein al zei.. E = MC^2, oftewel: De energie = massa & lichtsnelheid; oftewel: Energiue en massa zijn eigenlijk hezetlfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het ook anders zien. De materie wordt in feite niet vernietigd maar omgezet en electromagnetische straling. Er blijft wel degelijk iets over
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat massa precies is, is eigenlijk nog onduidelijk. wat wel duidelijk is is dat er evenredigheid is tussen massa-verschil en (potentiele) energie, losjes vergelijkbaar met spanningsverschil en stroom. materie en massa is niet hetzelfde. vandaar de mogelijkheid voor materie om onder massa verlies omgezet te kunnen worden in andere deeltjes +energie. materie kan vermoedelijk verdwijnen als het in contact komt met antimaterie. het gaat dan echt om de kleinste elementen dus feitelijk verdwijnt materie in conta