hoe ver kan je kijken met een verrekijker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iemand met een normaal antwoord die niet grappig probeert te zijn? Volgens mij begrijpt iedereen wel wat de vraagsteller bedoeld.

Antwoorden (10)

miljoenen lichtjaren ver.
kijk maar eens naar een ster... als je die door de verrekijker ziet, kan je zo ver kijken.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet waar. Het licht wat je ziet dat komt dan op de aarde maar is dan geen lichtjaren ver weg. Het is hier naar toe gekomen en schijnt op de aarde. We zien dus niet de ster maar het licht van de ster die naar de aarde is gekomen en die is geen lichtjaren ver weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook weer een goeie !
itsme
12 jaar geleden
Beste RomanPossel. Al het licht dat we waarnemen met onze ogen, al dan niet via een verrekijker, is licht dat naar ons toe komt. Wat nemen we dan waar? De plek waar het vandaan vertrokken is, of dat nu gereflecteerd licht is dat van de ganzen op het weiland aan de overkant komt, of van een ster in een ander melkwegstelsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag kwam op tijdens een gesprek op het werk. Ook dit gesprek kwam aan de orde. De vraag bleef echter 'kan je nou VERDER kijken met een verrekijker? Of is het eigenlijk een vergrootglas? En waarom heet dat ding dan een verrekijker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan niet verder kijken, welgingen groter laten lijken. Het doet hetzelfde als een vergrootglas, kijk naar de bouw en natuurkundige werking en je weet waarom er 2 woorden zijn. Waarom het zo heet? Waarom heet regen, regen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is ook een leuke. Maar ik bedoelde natuurlijk dat de functie die in het woord is opgesloten een andere is dan die je daadwerkelijk kan doen met het object.
Opzicht kan een goed functionerend menselijk oog (zonder de nodigheid van een bril) oneindig ver kijken. Daar heb je geen verrekijker voor nodig. Toch is zon ding handig zodat je dingen die redelijk ver weg zijn, groter kan laten lijken. Maar de vergroting ( en dit is wat je bedoeld ) hangt van de verrekijker af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, maar waarom heet een verrekijker dan geen vergrootglas?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De preciese natuurkundige werking is iets anders, net zoals de bouw. Maar in principe doen ze hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx! voor je reactie. Hoewel hieronder iemand wel aangeeft dat je verder kan kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar! Het lijkt gewoon groter, maar zonder een verrekijker kan je al oneindig ver kijken.
Leuke vraag. Met een verrekijker kun je niet *verder* kijken dan met je ogen. Je ziet het alleen groter.
Daardoor kun je dingen op een grote afstand wel met de verrekijker bewonderen, maar niet met je ogen, omdat het dan kleine onherkenbare stipjes zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Een verrekijker / telescoop bundelt het licht. Als de uittredende lichtbundel breder is dan je pupil, valt er licht naast. Dat is prettig als de kijker schudt: je blijft dan goed zien.
In een telescoop is de uittredende lichtbundel heel smal, hooguit 2,5 mm (het beeld is dan nog net scherp), tot bijvoorbeeld 0,5 mm (het beeld is dan heel groot en vlekkerig).

Het is niet mogelijk om 'licht over elkaar heen te laten vallen', en het beeld helderder te maken dan het is zonder kijker.
Wel is het mogelijk om een heldere foto te maken, door heel lang te belichten.
Zo mooi als je de Andromeda-nevel op een foto ziet, zo mooi en helder zul je hem nooit door een kijker kunnen zien. Het blijft een vaag wolkje, net als met het blote oog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een zeer lichtsterke verrekijker kijk je ook daadwerkelijk verder dan met het blote oog.
Dat komt omdat veel hemellichamen te weinig licht geven om gezien te worden.
met een lichtsterke verrekijker zie je dus MEER sterren dan met het blote oog en zie je ook verder liggende hemellichamen zien dan met het blote oog.

Ik heb het dan over kijkers met een geringe vergroting en grote zeer goede objectief lenzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel ver miljoenen ligtjaren ver en je kan planeten zien dus je kijkt dus heel erg ver maar het ligter aan wat voor vere kijker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer er aan de andere kant van het heelal een lichtbron zou bestaan die gigantische hoeveelheid zichtbaar licht zou uitzenden, zou je (rekening houdend met de reistijd van licht) deze lichtbron kunnen zien. En dat zonder verrekijker. De mogelijkheid van een bepaalde afstand kijken is dus niet afhankelijk van de afstand maar door andere factoren.
1) hoeveel licht blijft er over om voor een menselijk oog nog zichtbaar te zijn
2) zijn er zaken tussen het object en de waarnemer die de gang van het licht belemmeren.

JE zal zien dat zelfs de grootte niet uitmaakt. Een zandkorrel die een hoeveelheid licht uitzend als van een kernontploffing, zou je in principe nog kunnen waarnemen als die op de maan zou liggen
12 jaar geleden
Ook met een simpele verrekijker kan je al verder kijken.
Vooral in de schemering (of op andere momenten als er weinig licht is) merk je het verschil goed.

Een hert tegen een bosrand zie je dan met het blote oog niet meer, met een verrekijker wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt aan de lenzen in je verrekijker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
90 meter .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ver !
licht er aan wat voor een eigelijk