dit is onafhankelijk van de grootte. Zonder wrijving is de valversnelling gewoon 9,8m/s^2, ongeacht grootte.

Toegevoegd na 51 seconden:
- op aarde overigens, want daar geldt die versnelling, welke overal weer anders is. Maar goed; Je gaat uit van onnatuurlijke omstandigheden; Je moet dus meer randvoorwaarden geven... -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zonder wrijving is er geen verplaatsing van lucht, dus ook geen geluidsgolf/geluidsbarriere. Dus de vraag klopt niet. Het antwoord is dan ook: vanaf minuscuul tot heel groot zal de hagelsteen niet door de geluidsbarriere gaan.
itsme
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt nog meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer scherp...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flauw, hij bedoelt natuurlijk de vaste snelheid van geluid. Zonder wrijving maakt het niet uit hoe groot het object is. Alle objecten zullen na exact dezelfde tijd de geluidsbarrière passeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tincan. Dit is niet flauw, ook de geluidssnelheid is NIET constant. Deze is afhankelijk van temperatuur, vochtigheidsgraad en luchtdruk in de atmosfeer.
In andere (vloei)stoffen is de geluidssnelheid weer totaal anders.
ronaldP
12 jaar geleden
Je zal inderdaad sneller dan het geluid gaan maar er is geen sprake meer van barrière!
Ondanks dat er bij afwezigheid van lucht of een ander gasmengsel geen geluidsbarriere is, loopt de snelheid -inderdaad onafhankelijk van het formaat op tot vele duizenden km/h.
In ieder geval zal deze vanaf een valhoogte van vele kilometers hoogte (de hoogte is WEL belangrijk voor de eindsnelheid) een snelheid bereiken welke de pakweg 1200KM/h overscheidt.(mach 1 bij 1013 HPa)

Met deze gedachte is het maar goed dat we een atmosfeer hebben, alles wat anders uit de ruimte komt raakt met een ongelooflijke snelheid het (aard) oppervlak.
De wrijving die we doorgaans als hinderlijk ondervinden, zoals bij fietsen met tegenwind , bespaart ons voor heel wat rampspoed en hoeven we niet met zware ademhalingvoorziening naar buiten.

Ter vergelijking, een recht omhoog geschoten kogel raakt in de hypothetische situatie de grond dan met iets meer dan de mondingsnelheid.
Dit komt omdat de weg naar beneden ongeveer 11/2-2M langer is dan de weg omhoog omdat we het pistool boven ons hoofd afschieten.