Energie is eigenlijk de mogelijkheid om arbeid te kunnen verrichten; iets verplaatsen of verwarmen bijvoorbeeld. Het is een term uit de natuurkunde, en we drukken energie normaliter uit in joule of calorieen. Daarnaast gebruiken we de term ook wel om aan te geven dat we zelf niet meer zo veel arbeid kunnen verrichten of juist wel (ik heb geen energie meer / barst van de energie).
Ook het goedje waarmee we apparaten kunnen laten werken vatten we onder de noemer energie ; stroom, gas, benzine en dergelijke. Maar eigenlijk is dat de brandstof die de energie moet léveren.

Dat is de meest simpele benadering ; voor je werkstuk zul je ongetwijfeld iets dieper moeten graven, maar daarbij kan Internet je ongetwijfeld helpen.
Evenals een heleboel voorbeelden voor werkstukken over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beweging, licht en warmte zijn een goed voorbeeld van energie.
Voorbeeld, de energie van de zon in de vorm van licht en warmte, kan er voor zorgen dat er een boom kan groeien, Het hout van deze boom kan je weer omzetten in licht en warmte door het te verbranden.
Zittend bij het vuur, voel je dus de energie ( warmte) van de zon.
Hout is dus eigenlijk, opgeslagen zonne energie.
Maar met dat vuur, kan je ook een stoomturbine in beweging zetten.
Dus kan je de in het hout opgeslagen zonne energie omzetten in licht, warmte en beweging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd genoeg is het ook hetzelfde als massa! e=mc2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Energie kan je op een heleboel verschillende manieren gebruiken, als woord.
Alle voorbeelden die genoemd zijn in de antwoorden kloppen, want energie is iets dat heel erg algemeen is. Het is warmte, het leidt tot versnelling, het brengt leven, het komt vrij bij verbranding, je hebt het nodig voor verdamping, noem maar op.

Als je een werkstuk wil maken over energie, zou ik niet proberen om energie in een definitie neer te zetten, want dan wordt het heel erg technisch. Ik zou je adviseren om allerlei verschillende vormen van energie (zowel de energiebronnen die we gebruiken in ons dagelijks leven, dus gas waar bij verbranding warmte vrijkomt, en elektriciteit dat onze wasmachine, koelkast, magnetron, lampen, computers etc allemaal laat werken, maar ook de benzine/diesel die in de auto wordt gebruikt) te beschrijven, en dan ook de manier hoe die energie bij de mensen komt. Dus dat de elektriciteit wordt opgewekt in kolencentrales, kernenergiecentrales, gasgestookte en oliegestookte centrales, van windmolenparken en van zonneenergie. Waarmee je dus ook al aangeeft hoe de energie eerst is (bijvoorbeeld olie of gas) en dat daar elektriciteit van wordt gemaakt.
En hoe al die grondstoffen bij ons komen, of bij de elektriciteitscentrales.

Dat alles is energie... en ik hoop dat je voldoende energie hebt om er een mooi werkstuk van te maken.
itsme
12 jaar geleden
In de kern:

***********************
Energie is kracht en informatie
***********************

Bijvoorbeeld: een bal die door een schop (energieoverdracht!) in beweging is gekomen. Door de massa van de bal kan de bal kracht uitoefenen. De informatie is de richting die de bal heeft gekregen die zich met een bepaalde snelheid voortbeweegt, zijn bewegingsenergie langzaam omzettende in wrijving en dus uiteindelijk warmte. Bij de warmte trillen moleculen op hun beurt en met een bepaalde intensiteit....

De kracht is zo het voertuig met een potentie en de informatie is de beschrijving van de beweging over een bepaalde tijdsduur.

Nog een voorbeeld: een motor. Als we een momentopname ervan maken, zoals een elektromotor, dan zien we een anker waar kracht op wordt uitgeoefend. Ten gevolge van de massa van het anker, de assen en het eventueel verbonden vliegwiel heeft de motor de potentie om energie af te staan. In dit geval weer bewegingsenergie. In die momentopname gebeurt er in de energie niets, pas als de tijd weer gaat lopen en de beweging zichtbaar is spreken we over energie.

Uiteindelijk zijn er verschillende soorten energie en zijn deze energiesoorten in elkaar omzetbaar. Energie is dus overdraagbaar, een belangrijke eigenschap.

Meer achtergrondinformatie over energie vind je o.a. op de Engelse versie van Wikipedia.