Als je dezelfde zandloper, die op de begane grond 2 minuten duurt, op 10 hoog laat gaan. Is dan de tijd hetzelfde?

Iets met zwaartekracht, maar maakt die 30 meter uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (4)

Klopt, hoe hoger in de lucht, hoe langer de zandloper erover doet om verder leeg te lopen.
Met 10hoog merk je er volgens mij nog best weinig van, maar als je echt heel hoog bent, zal het een stuk langer duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de tijd gaat even snel en de zandloper loopt even snel leeg. Op de 10e verdieping zit er weliswaar meer zwaarte-energie in de zandloper, maar hij is nog steeds even 'lang': de zandkorrels vallen dezelfde afstand naar beneden.

Op de 10e verdieping is er niet meer zwaartekracht dan op de 1e (misschien iets minder omdat het verder van de aardkern af is, maar dat is echt een heel klein en verwaarloosbaar verschil)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tijd blijft hetzelfde. De aarde trekt met evenveel kracht aan alle objecten. Het enige verschil dat er zou kunnen zijn, is dat er weerstand van lucht geboden wordt. De weerstand is bij een groter object ook groter dan bij een kleiner. Maar de zand in een zandloper is constant in dezelfde afgesloten ruimte. Dit zou dus niks uit moeten maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn sowieso 2 zaken die de doorlooptijd beïnvloeden.
1: de zwaartekracht (eigenlijk versnelling)
2: De weerstand van de lucht, de luchtdichtheid dus.

Even uitgaand van dezelfde zandloper uiteraard en mits deze niet luchtdicht is.

Deze 2 punten werken elkaar tegen. op 10 m hoogte is de zwaartekracht (nauwelijks meetbaar overigens) afgenomen en de luchtdruk minimaal afgenomen. (1 millibar ongeveer).
Dus vanwege afname zwaartekracht zal het zand fractioneel langer en vanwege afname luchtdichtheid fractioneel korter erover doen.

Je zult moeten meten wat meer effect heeft.
Op school is hiet wel een meet opstelling voor te maken als ze daar een vacuum kolf hebben waarin je de zandloper kunt plaatsen om effect van luchtdruk te bepalen.
De zwaartekracht kan je substantieel beïnvloeden door een centrifuge (zweef molen) te gebruiken ...maakt de zwaartekracht overigens groter, niet kleiner maar dat maakt het meet resultaat net zo bruikbaar.

Een derde punt is de temperatuur...de smalle doorgang kan wijder worden bij temperatuur stijging (uitzetting). Dit zal de doorstroming vergroten.