Grondstof → eindproduct

Een hoogoven wordt gevuld met afwisselende lagen ijzererts en cokes. Hete lucht wordt van onderaf de hoogoven ingeblazen.

De verbranding van cokes vindt plaats waarbij koolstofmono-oxide vrijkomt. Ook komt daarbij zeer veel warmte vrij. Koolstofmono-oxide ontstaat door onvolledige verbranding van cokes.

Het vrijkomende koolstofmono-oxide reageert met het ijzererts uit de bovenliggende lagen. Hierbij ontstaat ruw ijzer dat regelmatig wordt afgetapt. IJzer wordt uit erts gesmolten.

[bewerken] Blikstaal

Als het vloeibare ijzer in de hoogoven naar beneden zakt, neemt het koolstof op. Zo ontstaat ruwijzer met ongeveer 5% koolstof. Doordat er zoveel koolstof in zit, is ruwijzer niet alleen hard, maar ook nog eens erg bros. Je kunt er nog geen blikje van maken. Eerst moet het koolstofpercentage worden verlaagd. Dit kan gedaan worden door zuurstofgas door de afgetapte ijzermassa te ‘blazen’. De koolstof reageert dan met zuurstof en er ontstaan koolstofdioxide.

Het aantal koolstof bepaalt een heleboel eigenschappen van het staal. Zacht staal heeft weinig koolstof. Voor frisdrankblikjes gebruikt men staal met weinig koolstof. Het metaal moet goed vervormd kunnen worden.

Staal voor blikjes is plat. Daarna komt er een dun laagje tin op, wat het ijzer beschermt tegen roest. Dan heb je blikstaal. Blikstaal is een halffabrikaat: het moet in een andere fabriek bewerkt worden tot een product.

[bewerken] Blikjes maken

Eerst komt het blikstaal in grote rollen de blikjesfabriek in. Daar worden er ‘bakjes’ uit geperst. Het blikstaal wordt van de rol gehaald, een pers drukt er ondiepe ‘bakjes’ uit. Dan wordt de wand van de bakjes opgerekt en dunner gemaakt en de bovenkant wordt er recht afgesneden.

Het productieproces gaat nog verder. De blikjes worden ook nog schoongemaakt, gelakt, bedrukt, gedroogd, van een naar binnen gebogen bovenrand voorzien en gecontroleerd op lekken. In een andere productielijn in de fabriek worden er nog bovenkaten gemaakt, voorzien van een ringsluiting en uiteindelijk verpakt. Dan worden de blikjes en ook de bovenkanten naar de frisdrankfabriek vervoerd. Daar worden de blikjes gevuld en de bovenkanten worden erop vastgemaakt. Hetgene wat je dan hebt, is het eindproduct.
.
Bronnen: