Het kleurenspectrum is een reeks kleuren.

Wit licht (zonlicht) wordt soms gebroken door glas of regendruppels, en dan ontstaat er een hele rij kleuren naast elkaar. In de natuur zien we dat als een regenboog.

Al die kleuren van de regenboog bij elkaar noemen we het kleurenspectrum.
itsme
12 jaar geleden
Isaac Newton gebruikte het Latijnse woord spectrum om de kleurenreeks te omschrijven die ontstond toen hij een bundel zonlicht door een glazen prisma liet vallen. De kleurenvolgorde rood-oranje-geel-groen-blauw-indigo-violet komt overeen met de kleuren van de regenboog en tevens met dalende golflengte (stijgende frequentie) van de lichtgolven.
Nauwkeuriger onderzoek toont aan dat de verschillende kleuren met verschillende intensiteit optreden naar gelang de aard van de lichtbron, en wel zodanig dat het spectrum van de lichtbron als een "handtekening" wordt opgevat. Zo kan uit het lichtspectrum van een gloeiend gas de precieze chemische samenstelling van dat gas worden afgeleid, terwijl het spectrum van een gloeiend vast lichaam de temperatuur van dat lichaam verraadt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kleuren van het witte licht kunnen uitgesplitst worden door een prisma. Het witte licht wordt gesplitst in de volgende kleuren; rood, oranje, geel, blauw, indigo, violet. 'n handig ezelsbruggetje is ' rogbiv ' de eerste letters van de kleuren uit het licht spectrum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleuren spectrum, of zoals in het Engels "colorspace'" is een manier om aan te duiden hoe of in welke mate een kleurenwaaier kan worden afgesproken.
Zichtbaar licht is opgebouwd uit alle kleuren van de regenboog (Ezelsbruggetje:ROGGBIF staat voor Rood, Oranje, Geel, Groen, Blauw, Indigo en Violet).
Wanneer je nu een elektrisch (-tronisch) apparaat heb zoals een beeldscherm of een (CCD/CMOS) Sensor dan hebben die ook weer een 'kleurenspectrum' van kleuren die door dat apparaat kunnen woprden gedetecteerd of weergegeven, die wat afwijkt van de gehele kleurenspectrum die we kunnen zien.

De "colorspace" is dus niet hetzelfde. Wanneer deze groot genoeg zou zijn, valt het zichtvare spectrum daar binnen maar meestal zit er dus niet alles in door allerlei beperkingen. Je zht dan dat het kleurenspectrum kleiner is.