Deodorant voelt meteen koud aan vanwege een principe genaamd adiabatische expansie. Als de druk wegvalt bij een gas, zet het gas uit en de energie hiervoor nodig wordt uit de omgeving gehaald. Gebeurt dit snel (zoals bij het spuiten van deo maar ook bij van die stadiontoeters) wordt de warmte grotendeels uit de beweging van de moleculen zelf gehaald, m.a.w. het gas wordt kouder. Dit is ook waarom je fietspomp warmer wordt als je snel je fietsband oppompt, alleen hier verhoog je de druk en zal de warmte die niet snel genoeg weg kan het gas verhitten.

Naast het feit dat de deo koud op je lichaam komt, zitten er vluchtige stoffen als alcohol in de deo die bij verdamping warmte onttrekken uit je lichaam waardoor de deo koud aan blijft voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Is het niet een bepaald koelende stof die er in zit, waardoor t zo koud is..?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat deodorant onder hoge druk in een fles zit. Wanneer het in de normale druk (uit de fles) komt, moet het opwarmen en onttrekt het de warmte aan jouw lichaam. Gevolg; de plek voelt koud aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus iets wat onder hogedruk staat is koud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, door de verdamping. Dat onttrekt warmte aan je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oo ok, nou snap ik het , bedankt en +1
Er zitten vluchtige stoffen in de deodorant zoals alcohol. Die verdampen heel snel en onttrekken daarvoor warmte uit je huid. Dat voelt koud aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat komt door boven genoemde zaken en het drijfgas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok oproep aan de persoon van het minnetje breng ff een motivatie aub want met zuiver en aleen een minnetje schiet ik niks op
itsme
13 jaar geleden
minnetje(s) zijn niet van mij. maar het antwoord is geen waardevol antwoord, want je geeft niet aan waarom het drijfgas koud is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je voor dat je antwoord als beste zou worden gekozen, dat komt hij ineens bovenaan te staan...
Even de moeite nemen om een volledig antwoord te maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het spijt mij dan bijzonder maar ik kan niet uitleggen waarom gas koud is dit is mij wel eens verteld op school maar dat is alweer acht jaar terug
Het is lang geleden, maar ik dacht dat mijn scheikunde leraar wel eens verteld heeft dat er bepaalde gassen in het deodorant houder ding zitten, deze gassen gaan een endotherme reactie aan met andere gassen, de warmte wordt onttrokken uit de omgeving en daardoor wordt het spuit ding koud. Dat zou dan ook de reden zijn dat je hem niet mag ontzettend mag opwarmen, zodra je dit doet is er warmte in overvloed, zal deze reactie blijven lopen en zal de druk te hoog worden.

Nogmaals, dit is geen betrouwbare bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deodorant is een cosmetisch product dat op de huid aangebracht wordt om zweten tegen te gaan of de geur van zweet te verdoezelen. De meeste deodorants zijn zowel geurverdoezelend als zweetremmend (anti transpirant).
Vieze geur wordt op drie manieren tegengegaan:
* Bacteriën worden in hun groei geremd zodat ze minder vieze geuren kunnen maken. Hiervoor worden stoffen gebruikt die de huid heel erg zuur maken, zoals aluminium- en zinkverbindingen. Deze schijnen kankerverwekkend te zijn. Ook worden wel bacteriedodende stoffen gebruikt zoals triclosan of alcohol.
* De geuren worden onschadelijk gemaakt door ze een chemische verbinding te laten aangaan. Een voorbeeld van een stof met deze eigenschap is zinkricinoleaat. Ook zinkoxide werkt op deze manier, het gaat een verbinding aan met de vetzuren die een deel van de zweetgeur veroorzaken.
* De geur wordt gemaskeerd door een sterke prettige geur. Hiervoor wordt een parfumcompositie gebruikt.

Het transpireren wordt tegengegaan door het toepassen van aluminium- of zirconiumverbindingen. Veel gebruikt is aluminiumchloorhydraat, maar ook aluin wordt gebruikt, bijvoorbeeld in de vorm van een stick van aluin. Deze verbindingen gaan een reactie aan met vetzuren die op de huid voorkomen. Hierdoor ontstaan stoffen die de zweetkanaaltjes deels afsluiten waardoor minder zweet kan worden afgegeven.

In Nederland zijn spuitbussen en rollers verreweg het meest gebruikt, op ruime afstand gevolgd door sticks.

Er zijn nu twee fenomenen die afkoeling van de huid tot gevolg hebben.
* In de spuitbus zit een gas (deodorant) onder druk. Op het moment dat het gas de spuitbus verlaat, expandeert het gas en neemt de druk van de omgeving aan. Voor deze expansie is energie in de vorm van warmte nodig en deze wordt aan de omgeving en aan de huid onttrokken. Dat voelt dus koud aan.
* Een aantal deodorants bevatten vluchtige stoffen zoals alcohol, benzeen en bepaalde parfums.
Voor verdamping van deze vluchtige stoffen is energie in de vorm van warmte nodig. Ook hier wordt de benodigde warmte aan de omgeving onttrokken, in dit geval dus aan de vloeistof zelf en aan de omgevingslucht en aan de huid waarop de deodorant is aangebracht. En dat voelt koud aan.
Er zijn overigens deodorants die geen vluchtige stoffen bevatten (stickvorm) en dus niet koud aanvoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is de functie van de lap 1:1 Wikipediatekst voor het feitelijke antwoord in de laatste alinea?