Bij de volledige verbranding van aardgas [CH4] met zuurstof ontstaat CO2 en water: CH4 + 2 O2 -> CO2 + 2 H2O + 54800 kJ/kg warmte.

Om 1 m3 aargas te verbranden heb je dus 2 m3 zuurstof (= 10 m3 lucht omdat slechts voor 21% uit zuurstof bestaat) Bij deze reactie heb je een mooie blauwe vlam.

Heb je te weinig zuurstof of is de menging niet goed dan onstaat er een gele vlam en onstaat er geen CO2 maar het gevaarlijke CO volgens de formule: 2 CH4 + 3 O2 -> 2 CO + 4 H2O + 32000 kJ/kg brandstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan niet zeggen dat de molverhouding gelijk is aan de verhouding van het volume dan moet je eerst van mol naar gram met behulp van de molaire massa. En van gram naar m3 met behulp van dichtheid. Omdat de dichtheid van methaan anders is als van zuurstof is de verhouding niet 1:2 tussen de volumes. De reactievergelijkingen kloppen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt chemisch gezien wel, maar ik bedoelde ongeveer. Je hebt ongeveer 2 m3 zuurstof nodig voor 1 m3 gas. En dat komt overeen met ongeveer 10 m3 lucht. Er werd gevraagd naar de reactievergelijking.
Prima antwoord van Som. Maar niet iedereen snapt de scheikunde dus hier ook een simpel antwoord.
Er onstaat waterdamp en koolzuurgas oftewel CO2.
En er wordt zuurstof opgebruikt.
Dat is bij de meeste brandstoffen zo.
Bij steenkool krijg je veel CO2 en weinig water, bij aardgas is dat andersom.
CO2 is een broeikasgas. Daarom is aardgas een schonere brandstof.