De valsnelheid van een voorwerp (ook mens) is ongeveer 9,8 m/sec².
Dat getal is een beetje afhankelijk van waar je je bevindt op deze aardkloot, maar ook van welke hoogte je valt.
Naarmate de snelheid groter wordt, ondervindt een je steeds meer luchtweerstand, afhankelijk van de vorm, uitwendige ruwheid en de hoogte waar jij je zich bevindt.
De maximale valsnelheid, is tevens de zweefsnelheid, is dus afhankelijk van bovengenoemde effecten en grootheden en is om die reden niet precies te berekenen.
Zweefsnelheden van voorwerpen worden daarom altijd proefondervindelijk vastgesteld.
Metingen door parachutisten zonder ontplooide parachute hebben aangetoond dat deze zweefsnelheid tussen de 160 en 210 km/h kan liggen.
Als je in je blootje naar beneden springt, zou deze snelheid wel eens wat hoger kunnen liggen. Dus maar niet doen lijkt me zo.

Toegevoegd na 9 uur:
Correctie
De valsnelheid moet zijn de valversnelling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widelely een keurig antwoord over de valversnelling. (+)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga blozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De valsVERSNELLING van een voorwerp op aarde in het luchtledige is ongeveer 9,8 m/sec². Dat is iets anders dan de valsnelheid; Maar voor de rest een goede uitleg.
Dat heeft ook te maken met het gewicht van het voorwerp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft te maken met hoe zwaar het voorwerp of de persoon is. De gemiddelde acceleratie in Nederland is 9.81m/sec² vanwege de zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het luchtledige valt een veertje net zo snel als een loden balletje! Het heeft dus niets met "hoe zwaar" te maken. Jammer, maar waar.
Veel antwoorden hebben betrekking op de val versnelling.
De gemiddelde valsnelheid kun je wel berekenen mbv de begin hoogte en de val versnelling (uitgaand van luchtledige).

De afstand (beginhoogte) moet dus bekend zijn om de gemiddelde snelheid te kunnen berekenen.

De formule voor afstand luidt:
S=0,5*A*T² indien de beginsnelheid 0 is.
(2*S)/A = T²

A is dan 9,81 m/s²

De snelheid (V) is dan bij het neerkomen A*T m/s

De gemiddelde snelheid is te berkenen uit de beginhoogte en de tijd T die nodig is beneden te komen. (S/T dus)

De gemiddelde snelheid is dan in meters per seconde.
Om daar km/h van te maken moet de snelheid in m/s vermenigvuldigd worden met 3,6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ja, we leven niet in het luchtledige!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, wil je echter in de atmosfeer een berekening zetten dan moeten cw waarde, oppervlak en massa van het vallende voorwerp/lichaam bekend zijn. Daarnaast heeft dan ook de luchtdruk (op elke hoogte verschillend), vochtigheidsgraad ed invloed.
De integraal die je dan krijgt gaat toch wel wat te ver om te berekenen en dan hier neer te zetten. Als dit gaat om natuurkunde voor het VO is (althans vroeger bij mijn natuurkunde lessen) vrijwel altijd gesteld dat luchtweerstand verwaarloosd mag worden...terecht bij bv stalen kogels mits de hoogte beperkt is tot maximaal enkele tientallen meters.