2 meter onder grond is het altijd 12 graden en buiten bijv. 0. Een Fluidyne is een simpele motor die werkt op temperatuursverschil. Hoe dimensioneren?

Met een vaste temperatuur van 12 graden en een variabele buitentemperatuur is er over grote periodes een voldoende temperatuursverschil om een Fuidyne te laten werken. Enkel de dimensionering lijkt mij niet zo eenvoudig te berekenen. Wie kan daarmee helpen?

Toegevoegd na 3 dagen:
Het is niet de bedoeling om zonnewarmte op te slaan ondergronds maar om elektriciteit op te wekken.

De (parabole) spiegel zou enkel moeten bijdragen om het temperatuurverschil
in de zomer zo hoog mogelijk te maken.

Als een temperatuurverschil van 12 graden volstaat om de Fluidyne-motor op
te starten, zou het zowel bij vriestemperatuur (0 graden dus bovenaan en 12
graden ondergronds) als in de zomer (24 graden bijvoorbeeld bovenaan en 12
graden ondergronds) moeten werken.

Mijn schets is een verwerking van het theoretisch model hier in bijlage.
Alle info over de Fluidyne-engine op wikipedia.

De vloeistof in de open kolom gaat op en neer als de motor werkt. Voorstel
is om daar een drijvende magneet toe te voegen met een spoel rond de buis.
Door de heen en weer gaande beweging ontstaat DC-stroom telkens wisselend
van polariteit.

Voordelen lijken groot : geen aan slijtage onderhevige onderdelen en
supereenvoudige bouw
Nadeel : geen al te groot rendement maar hoeft dit in dit geval?
Ideale toepassing : goedkoop alternatief ipv dure PV-cellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bang dat dit niet gaat werken. Je kunt inderdaad stroom opwekken door een magneet door een spiraal heen en weer te halen, maar als je dat over een periode van een dag doet, ben ik bang dat de de magneet zo goed als stil staat. De stroom die je opwekt zal zo goed als nul zijn. Als je het wilt laten werken, moet je ervoor zorgen dat de magneet sneller heen en weer gaat. Hoe sneller, hoe meer stroom.

Antwoorden (1)

stel jezelf de vraag wat je ermee wil doen. bv. een woning verwarmen?
dan kun je via de energierekening zien hoeveel je ongeveer nodig hebt, dat is al gauw 10Kwatt.
hoeveel energie kan deze Fluidyne "verwerken"?
waarschijnlijk kun je het alleen voor bijverwarming gebruiken voor bv een serre of warm water(badwater en/of cv)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Fluidyne zet een temperatuurschil om in beweging en met een magneet en spoel stel ik voor om er elektriciteit uitopte wekken. Nergens is het de bedoeling om er iets mee te verwarmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat wil je doen met de opgewekte energie.
als je met een spoel(electromagneet of dynamo) electriciteit opwekt kun je er van alles mee doen, verwarmen, ventilator laten draaien, lamp laten branden enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je wel van een Peltier-element gehoord?
dit zet ook kou/warmte verschil om in electriciteit.
het is in principe het omgekeerde van een thermostaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dorean, wat u beschrijft is een thermokoppel. Is bruikbaar om te meten maar veel te zwak om bruikbare stroom te leveren.