In de optica is een spectrograaf, spectrometer of spektrofotometer een instrument dat licht in de verschillende kleuren opsplitst, net zoals Newton deed met zijn prisma. De resulterende meting van de verdeling van licht over de verschillende golflengtes wordt een spectrum genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het gehalte van een stof. stel je voor dat je een lichtstraal hebt die door een vloeistof gaat. Als er verder niets in die vloeistof zit,gaat de straal recht vooruit. Zit er wel iets in die vloeistof dan wijkt de straal af. door bekende oplossingen te meten in verschillende concentraties kun je een ijklijn opstellen. heb je dan een stof met onbekend gehalte kun je meten hoever de afwijking is, en op de ijklijn zien wat het bijbehorende gehalte is
anneliez
12 jaar geleden
Met een spectrofotometer kan je de concentratie van een stof bepalen.

stel je wilt de concentratie bepalen van kaliumpermanganaat. de kleur van de oplossing is paars. In de kleurencirkel ga je kijken wat de complementaire kleur van paars is. dat is geel. Je moet er geel licht op laten schijnen om de beste resultaten de krijgen. De golflengte die je neemt is bijv 560 nm. Je maakt een verdunningsreeks van kaliumpermanganaat oplossing waarvan je precies de concentratie weet. Aan de hand daarvan maak je een ijklijn. Vanuit de ijklijn kan je de concentratie bepalen van je onbekende monster.

Toegevoegd na 40 seconden:
De oplossing moet wel een kleur hebben anders kan je de concentratie op deze manier niet bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even uit mijn hoofd zonder google. Een spectrofotometer ontleedt het licht dat het opvangt in de verschillende frequenties, lees kleuren. Iedere stof absorbeert verschillende kleuren licht, en heeft dus en unieke vingerafdruk op de spectrofotometer. Het wordt o.a. gebruikt in de astronomie om te onderzoeken welke stoffen een hemellichaam bevat.