Een bron is over het algemeen gedefinieerd als een plek waar water vanzelf aan de oppervlakte komt. Het water van een bron heeft grofweg twee herkomsten:
1) uit de lucht (op korte tijdschaal)
2) (diep) uit de aarde (op lange tijdschaal)

Beide soorten bronnen kunnen uitgeput raken. Bij de eerste soort moet je denken aan regen die infiltreert in een waterdragende laag in de bodem ('aquifer') en daar over korte afstand weer uitkomt. Dit gebeurt als de druk zodanig is dat het energetisch 'gunstiger' is voor het water om naar buiten te komen: bijvoorbeeld bij een inzinking in het terrein. In de strikte zin van het woord is een naar buiten tredende ondergrondse beek of rivier geen bron te noemen. Wanneer er een tijd geen aanvoer van hemelwater is, kan zo'n bron opdrogen.

De tweede soort werkt op tijdschaal van soms duizenden jaren. Dit zijn vaak de oases in de woestijn, (maar ook de bekende bronnen in de Artois in Frankrijk), waar een aquifer diep in de aarde weer op het oppervlak, of bijvoorbeeld op een breuk naar het oppervlak stuit, waar het water omhoog komt (als er dus voldoende druk is)

Deze laatste soort is in principe niet op menselijke tijdschaal uitputtelijk (dan moet je wachten tot de aanvoer een paar duizend jaar afgesneden is), ware het niet dat ze heel vaak bepompt worden om actief uit te irrigeren (zoals in veel oases inmiddels het geval is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een Bron is een plek waar water uit de grond komt, of waar water uit de grond wordt gewonnen. Soms moet de put "geslagen" worden.

Een bron is in principe onuitputtelijk omdat er altijd water bij komt. Via de regen sijpelt het water de grond in en komt op den duur weer in de bron terecht. De grond en mineralen in de bodem zuiveren als het ware het water.

Toegevoegd na 5 minuten:
foto: bronwater uit de bergen (Griekenland).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bronnen kunne onuitputtelijk zijn.Maar er zijn ook bronnen waar het water nog uit de bron komt maar de echte oorspronklijke bron al droog is door een klimaats verandering.Niets is eeuwig dus waarom wel een waterbron.In west europa zullen bronnen het wel een paar honderduizend jaar uithouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bron is inderdaad een plek waar simpelweg water uit de grond komt of gehaald kan worden. Het water kan daar op verschillende manieren een oorsprong kennen:
1) het is een geologische ondergrondse wateropslag - Bijvoorbeeld ondergrondse meren. Je ziet dit wel onder de Afrikaanse woestijnen en in bijvoorbeeld Israel. Dit zijn bronnen die uitgeput kunnen raken.
2) het water komt van "boven" - bijvoorbeeld in bergachtig gebied, waar het bronwater eigenlijk het uiteinde is van een ondergronds stroompje. Het water stroomt dus gewoon van de berg af, maar dan ondergronds.
3) het is grondwater - Dan wordt het dus aangevuld met water uit de omgeving: rivieren, regen, ander grondwater. Grondwater heeft immers de neiging een gelijk niveau te trekken. Dus als je het op een plek onttrekt, dan vult het aan door uit de regio te komen.