Hoe haal je aluminium oxidatie weg?

Op mijn fiets zit een Gazelle Power Click standaard. Groot en deels gemaakt van aluminium maar het is gaan oxideren over de jaren en kan niet een schroef er uit halen om mijn standaard te demonteren. Ik kan het dus niet schuren, is er een middel om het op te lossen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.5K

Het beste antwoord

Probeer ballistol, het is een niet agressief , niet giftig anticorrosiemiddel welke smeert en conserveert.
Is duurder dan WD 40 maar lost zowel oxiden als verharste olie en andere rommel op.
Het wordt ook wel wapenolie genoemd.
Ik heb het met veel succes toegepast in situaties waar andere middelen falen.
Juist ook verpulverd aluminium wat vaak veroorzaakt wordt door het feit dat aluminium op zich onedeler is dan staal. kan blokkeren tijdens uitdraaien.
Ballistol onderbreekt dat proces, sluit af voor zuurstof en zorgt dat het aluminiumoxide afgevoerd wordt zonder dat het de schroefdraad verder wegfreest (of wegvreet).
Is te koop in wapenzaken en outdoorcentra (het onderhoudt ook leer etc.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

smeermiddel of mogelijk dat zelfs kruipolie helpt? Oxidatie bij alluminium is volgens mij anders moeilijk te verwijderen. Bouten zijn overigens toch meestal van staal? Anders met een goed sleutel waar je goed kracht mee kan zetten en die niet vervormd los draaien met gelijkmatige kracht. Niet tikken met hamer want aluminium breekt snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje maar het gat in het aluminium is gaan oxideren rond de bout. Het grote probleem is dat er geen kopje aan de bout zit maar plat is waardoor het eigenlijk de bedoeling is om er gewoon in te steken zonder moeite.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het zo lees is er geen schroefdraad ingedraaid en hoor je hem zo te kunnen verwijderen en of insteken. Oude bout er dan met zware vuist (hamersoort) eruit tikken na aanbrengen van kruipolie (is iets ander dan w40). Gat uitvijlen en een nieuwe bout aanbrengen oude weggooien.
Ik gebruik zelf Valma Chroom reiniger, werkt prima tegen roest, zal misschien ook wel op aluminium werken.
Is wel een hele oude tube dus weet niet of het nog te krijgen is.
En Cola wil ook weleens werken tegen roest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de oxidatie van alluminium heet ook wel spannings corrosie in wordt veroorzaakt als 2 verschillende metalen samen geperst worden dmv. bijv.een stalen bout.
oplossing:kruip-olie inspuiten en heel voorzichtig met kleine slagen proberen los te draaien door links- en rechtsom te draaien, zodat de kruip-olie er ook tussen kan kruipen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat cola erover smeren en een nacht intrekken.