Is bevroren water zwaarder dan vloeibaar water?

als ik een bakje vul om ijsblokjes te maken lijkt het bakje er wel lichter in te gaan dan dat het eruit komt..verbeeld ik me dit of ik het water als het bevroren is echt zwaarder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg een ijsblokje op de keukenweegschaal, laat het smelten en je hebt het antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik was meer op zoek naar jullie geniale bevindingen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn inziens kan je het beter meten voor het invriesen. Tijdens ontdooien zal er enig water sublimeren en zal de massa van het overgebleven water ver achter de komma iets minder zijn. En zoniet dan schiet je me maar levend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar naatje, dit is toch geniaal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahahah
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@alslajeme... als je het blokje in een afgesloten tupperware-bakje doet, heb je geen last van sublimatie, verdamping en komma's.
AWM
14 jaar geleden
Alslaje: Niet tijdens het ontdooien, maar de hele tijd in de vriezer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Toet
Als het maar gezegd is;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1@Antwoordman
Oei, ik ging er vanuit dat dit alleen vlak na het uit de vrieser halen van het ijs gebeurde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jongens en meisjes de moderators; Ik kan me nog wel herinneren dat ik deze vraag ooit eerder gesteld heb. Zijn de richtlijnen niet meer van toepassing?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit dus: http://www.goeievraag.nl/vraag/ijs-past-kubieke-decimeter.13232 Bij -2 graden weegt zuiver bevroren water 0,92 kg per dm3. Bij +4 graden Celcius is de dichtheid 1 kg water per 1,000028 dm3 (vroeger werd 1 kg water gelijk gesteld aan precies 1 dm3, maar dat is later gewijzigd met de standaardisatie van SI eenheden.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jinx. Je vraagt hierbij aan de mods om de vraag te verwijderen?
Leg beide vragen nog eens naast elkaar. De een gaat over 'hoeveelheid', de ander over 'gewicht' en zijn zeker niet hetzelfde.
+1 voor naatje, goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga een ander naaien Jinx (dan maar weer 5 punten in mindering door foute reactie), maar van dit soort dingen kan ik dus pislink worden, get a life.

Het beste antwoord

Het water blijft water, wel is het vollume iets meer en zit er lucht in het ijs, maar dat weegt niets.
Als je de vraag omdraait, is bevroren water zwaarder dan ontdooit water, dan kan er geen gewicht verloren gaan door het te ontdooien.
Dus nee, bevroren water is nietzwaarder dan vloeibaar water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het bakje is precies even zwaar, maar het volume van het bevroren water is iets groter. Bevroren water zet iets uit.

Toegevoegd na 3 minuten:
NB. Het wordt iets anders als je zou vragen of een blokje ijs even zwaar is als eenzelfde blokje gevuld met water van 20 graden Celcius.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij klopt het laatste antwoord niet, namelijk: bij eenzelfde volume water als volume ijs, is het volume water zwaarder omdat bevroren water uitzet.
Dus omgedraaid: eenzelfde volume bevroren water is lichter dan eenzelfde volume vloeibaar water.
Zal mini- minimaal zijn waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alslajemelevend geeft in een reactie het juiste antwoord:
Hoe langer je de ijsblokjes in de vriezer laat zitten, hoe lichter ze worden. Er verdampt namelijk ijs, dat heet sublimatie, het direct overgaan van solide massa in gasvorm.
Bij 'frost-free' vriezers gaat dat trouwens nogal hard.
Dus je bent niet gek...
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Good thinking. Ik ging er wel vanuit dat er geen massa verloren ging. Interessant die link naar frost-free vriezers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De perfecte omstandigheden die Toet ter berde bracht mogen we ook niet uivlakken, met de hele operatie in een afgesloten tupper uit te voeren zal de massa gelijk blijven.
AWM
14 jaar geleden
Als je de isjblokjes goed verpakt dan gebeurt dat niet, nee. Maar wie doet dat nou?
Ik vacumeer wel mijn dure biefstukken, maar ja, geen ijsblokjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het ontdooien van ijs naar water zal er best wel iets van condens op het dooiende ijs ontstaan waardoor het weer iets in gewicht zal toenemen, misschien is het zelfs meer dan er zal verdampen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm, dat sublimeren is precies het omgekeerde van wat gevraagd werd. Ze vroeg zich namelijk af of het er lichter /in/ging.
AWM
14 jaar geleden
Hee, je hebt gelijk! Nou ja, dan omgekeerd, maar...
het gewicht blijft gelijk maar aangezien water uitzet bij het stollen naar ijs is de soortelijke massa van ijs kleiner dan die van water dit verklaart dan ook dat slechts 10 % van ijsbergen boven water uitsteken en de overige 90 % dus onder water blijven, dus het volume is ten opzichte van de massa met 10 % gegroeid.en daaruit volgt dat ijs niet zwaarder is als water maar water zwaarder is als ijs bij hetzelfde volume.
de sugestie die je beleeft komt vermoedelijk voort door dat je het bakje water om niet te morsen met twee handen vasthoud en als het bevroren is maar met een.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leg eens een blokje ijs in water, zal je zien dat ie drijft; ijs is dus lichter, 90%van ijs zit onder water. Hoe lichter(of lager de dichtheid) des te meer boven water uitsteekt(weten we van de titanic he), is het even zwaar dan zweeft het in water, is het zwaarder dan zinkt het in water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig neemt de dichtheid van water af als het bevriest, daarom ontstaat 's winters een ijsvloer op de oppervlakte. Als dat niet zo was, zouden we nooit kunnen schaatsen. Bijna elke andere vloeistof krimpt bij stolling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zal wat water verdampen/sublimeren (waardoor het lichter wordt), en er kan wat neerslaan in het bakje vanuit de lucht (waadoor het zwaarder wordt). Ook kan er inderdaad lucht opgesloten worden, en als het koud is zal deze een wat hogere dichtheid hebben dan de lucht buiten het vriesvak, dus wordt je bakje iets zwaarder.

Maar in the end, als je het gewoon kort bevriest (dagje ofzo) zal dit allemaal niet merkbaar zijn. Als je het vooraf en achteraf op de weegschaal zet, zul je het verschil niet kunnen meten.

Ik vermoed dat de kou hier echter een rol speelt bij je waarneming. Kou kan er heel goed voor zorgen dat je zenuwen in je vingertoppen zich iets anders gaan gedragen, en uiteindelijk bepalen die zenuwen (deels), door het meten van de druk op die zenuwen, hoe zwaar je iets vindt. Ik kan me goed voorstellen dat kou ervoor zorgt dat de waarneming een beetje verstoord wordt, en dat je dus denkt dat het zwaarder (of lichter) is geworden.

Als je dit wilt testen, kun je het bakje op een temperatuurneutraal plaatje zetten, optillen met je hand op het plaatje, en zo "wegen". Als je het er dan in de vriezer stopt en er weer uithaalt (met dat plaatje buiten de vriezer natuurlijk) zet je het weer op het plaatje, en herhaal je de weging. Je kunt natuurlijk ook gewoon een weegschaal gebruiken ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
U doet je leuke nickname eer aan.
Alles over water in onderstaande link

Daarnaast moet je bedenken dat het bakje door bevriezing energie afgeeft aan de omgeving en daardoor lichter wordt: E=mc^2 Het verschil is wel uiterst klein, maar daar gaat het niet om.

Toegevoegd na 1 minuut:
dus niet zwaarder, maar lichter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij het bevriezen zet water uit, daardoor blijft ijs drijven op water, en kunnen bv waterpijpen kapotvriezen. Er gaat alleen door het bevriezen geen massa verloren, die blijft gelijk, die neemt alleen meer ruimte in.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Water is het zwaarst bij 4 graden Celsius. Wanneer het verder afkoeld worden er (ijs) kristallen gevormd. Water/ijs kristallen nemen veel plaat in, m.a.w. het volume neemt toe en het soortelijk gewicht wordt lager. Wanneer water warmer wordt dan 4 graden Celsius wordt de ruimte tussen de moleculen ook groter door de toegenomen (kinetische) energie en wordt het soortelijk gewicht ook lager. Bevroren water (ijs) is dus niet zwaarder dan water van 4 graden. Wellicht wel zwaarder dan water van bijvoorbeeld 80 graden, maar dit zal ik de praktijk moeilijk te meten zijn omdat het ijs dan snel smelt.