Als je een boot profiessioneel laat schilderen, wordt deze gespoten. Het is alleen heel lastig om een boot netjes te spuiten, en je heb de ruimte nodig om dit te doen. Daarom laten mensen hun boot rollen of kwasten; Het is veel goedkoper. Maar een mooi gespoten boot is veel netter dan een met de hand gelakte boot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat je verf met een kwast/roller beter kunt opbrengen.
Je duwt de verf als het ware in het oppervlak en het wordt gelijkmatiger aangebracht. Overal even dik en je slaat niets over. Een verfspuit vernevelt veel en je kan zeker met een boot het risico niet lopen dat er plekjes dun zijn opgebracht.
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Ik neem tenminste aan dat je een boot bedoelt en geen metalen schip. Mijn man is geleerde schilder en zelfs grote oppervlakken schildert hij liever met de kwast, omdat dit veel duurzamer is. Het is dan schuren, ontvetten, gronden, schuren, lakken, licht opschuren en dan pas aflakken. Het is dan super glad en het duurt jaren voor het afbladdert. Hij heeft wel eens de eettafel met jachtlak gespoten, erg mooi, maar blijft niet zo lang mooi zitten als zijn handgeschilderde kast en verschil in strakheid zie je echt niet. Een vakman weet dat handgeschilderd veel langer blijft zitten omdat er meerdere lagen worden opgebracht en het duurt bij hen ook niet zo lang voor alles geschilderd is dan bij een niet vakman. Voor hen is het routine.
Ik denk omdat de verf die gebruikt word veel dikker is en niet in een verspuit kan.
De verf die in een spuit gaat is heel dun zodat het kan vernevelen en dat kan met dikke verf niet.
Dus kort gezegd de verf die voor boten en schepen gebruik word is niet geschikt voor een verfspuit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een kwast een grotere laagdikte aanbrengt.En om een goed resultaat te verkrijgen zal de bootverf gerust wel wat verdund mogen worden m.b.t vloeiing.Wat dat betreft kan schilderen er net zo mooi uitzien als spuitwerk,mits het goed uitgevoerd word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De belangrijkste reden is omdat dit voor de doe-het-zelver eenvoudiger en goedkoper is.

In principe krijg je met een goede verfspuittechniek een beter eindresultaat, kijk maar naar de autoindustrie, echter verspuiten heeft een aantal grote nadelen.
* je dient te beschikken een professionele spuitinrichting, met een goede afzuiging en nog mooier met een droogkamer. Daar heb je toestemming voor nodig.
* je mag niet zomaar een schip in de buitenlucht spuiten, omdat dit gevaar oplevert voor de omstanders. Nevel.
* als je met perslucht spuit, gaat een groot deel van de verf als nevel de afzuiginstallatie in . Verf is duur.
* ze hebben daar wel iets op gevonden en dat is airless spuiten. Dus spuiten zonder perslucht, maar door de verf onder druk te vernevelen. Op deze manier gaat er minder verf verloren. Wel heb je hiervoor professionele apparatuur en spuiters voor nodig. Kostbaar dus.
Je hebt een grote spuitinrichting nodig om grote schepen te kunnen spuiten. Dit moet binnen gebeuren.
* Met een spuittechniek wordt meestal de opgebrachte verflaag dunner dan met een kwast of rol techniek. Dus moet je vaak meerdere lagen opbrengen. Met airless spuiten breng je overigens een dikkere laag op, omdat er minder verf verneveld. Daarom is deze techniek ook ontwikkeld.
* voor het spuiten moet de verf verdund worden en dus krijg je sneller lopers. Je hebt dus vakmensen nodig.

Redenen genoeg, zeker voor de doe-het-zelver te gaan verven of rollen lijkt me.