Wat is de snelheid van de zwaartekracht ?

Een massa oefent zwaartekracht uit. Als die massa plotseling zou veranderen (zoals bij een supernova waarbij een ster veel massa verliest) hoe snel plant die verandering zich dan voort ? Ik veronderstel met de lichtsnelheid, maar dat is een gok. Immers, licht plant zich voort door middel van fotonen, maar een krachtoverbrengend deeltje van zwaartekracht (graviton ?) is hypothetisch en nog nooit aangetoond.

Toegevoegd na 14 minuten:
Even een aanvullend gedachten-voorbeeld. Stel dat de zon in 1 klap zou verdwijnen (niet zeuren svp over 'dat kan niet' want dat weet ik ook wel) dan zouden we dat na 8 seconden 'zien' want zolang doet het licht er over. Maar als de zwaartekracht onmiddellijk zou werken, zou de aarde al uit z'n baan zijn geschoten voordat we het 'zien'. Intuitief lijkt me dat dat gelijk loopt. Maar dat weet ik niet; vandaar de vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

De theorie van Newton ziet zwaartekracht als een onmiddellijke werking op afstand. Zowel in de elektromechanica als de relativiteitstheorie wordt deze visie verworpen en zowel de elektrische als de gravitatiekrachten worden beschreven als effecten die zich met de lichtsnelheid voortplanten.

Het graviton is voorlopig een hypothetisch deeltje en er is nog geen sluitende en geteste theorie, die zowel het standaardmodel als de algemene relativiteitstheorie verenigt. Het hypothetisch graviton is in ieder geval massaloos, en daarom verplaatst het zich met de lichtsnelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

"The jury is still out on this one" bij wijze van spreken... De meeste wetenschappers denken inderdaad met c en niet met snelheid ∞. Er is veel onderzoek naar gedaan en bijvoorbeeld waargenomen gravitational damping impliceert dat de snelheid van de zwaartekracht inderdaad c is... Je kunt het op een hoop manieren beredeneren, zoals:

Stel A = je "gelooft" in de algemene relativiteitstheorie
Stel B = je neemt gravitational damping waar in een sterrenstelsel hier een ontiegelijk hufterig grote afstand vandaan
Stel C = je "gelooft" dat waarneming B voldoende accuraat en betrouwbaar is en niet verstoord door 'artifacts' zoals bijvoorbeeld nog onbekende effecten van dark matter/dark energy
A && B && C => ja, de snelheid is c

Dus via verschillende afgeleide/indirecte conclusies is het zeer waarschijnlijk c inderdaad, maar met zekerheid is dat tot nu toe nog altijd niet te zeggen.

Voor een vééééél uitgebreider verhaal, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_gravity
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank Sadbunny. Ik heb de link gevolgd en gelezen, maar eerlijk gezegd gaat die uitvoerige uitleg boven m'n pet. Wel begrijp ik er uit dat de meeste fysici ondanks nog al wat mitsen en maren er van uit gaan dat de gravitatiesnelheid binnen nauwe grenzen met c overeenkomt. Interessant vond ik te lezen dat de gravitatie-effecten in binary pulsars (hoe zeg je dat in Ned ?) werkelijk kunnen worden gemeten !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Nederlands is dat een binaire pulsar. En inderdaad, de meeste beschikbare kennis en ervaring wijst erop dat gravitatie relativistisch en niet Newtoniaans of anderszins uitspreidt. Overigens zijn gravitatieeffecten te meten door te kijken naar licht: dat beweegt in een rechte lijn of liever gezegd het lecht tussen punt A en B de kortst mogelijke afstand af en dat is in principe een rechte lijn. Maar als het vlak langs een zwaar object beweegt "verbuigt het van baan". Dat is eigenlijk slecht uitgedrukt, want feitelijk is dat niet zo, de catch zit 'm in het begrip "recht", want het ruimtetijd continuum (spacetime continuum) waar het licht doorheen beweegt is "geplooid" rond massa. Het is dus niet dat de lichtstraal "aangetrokken" wordt door een massief object (de fotonen worden niet van baan veranderd door de zwaartekracht) maar er is in gebieden van hoge zwaartekrecht een sterkere plooiing van de ruitetijd waardoor de rechte lijn niet "recht" is zoals wij het kennen. Om dit soort effecten te berekenen kun je met standaard geometrie echter niet uit (de geometrie die we kennen van Euclides, waarin bijvoorbeeld de hoeken van een vierhoek altijd samen 360 graden zijn), en heb je zogenaamde non-euclidische geometrie nodig. http://en.wikipedia.org/wiki/Non-Euclidean_geometry
Zonlicht doet er geen 8 seconden over om naar de aarde te reizen maar 8 minuten. Gezien er nooit iets is aangetoond dat sneller is dan licht, lijkt het me onwaarschijnlijk dat de aantrekkingskracht van de aarde t.o.v. de zon binnen die tijd significant vermindert. De aarde zal waarschijnlijk met eenzelfde snelheid, als waarmee ze nu om de zon draait, een rechte baan aannemen ... Al dan niet als een verkoold bolletje rots. Het zou ook kunnen dat tijdens de implosie die ontstaat bij het 'sterven' van de zon de aarde naar de zon wordt toegetrokken. Welke kracht is dan groter? De aantrekkings(zwaarte)kracht of de nucleaire kracht van een zonimplosie op 1 AE? Men werkt eraan heb ik begrepen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie vraag, wie het antwoord weet is op weg naar een Nobelprijs :-)

Stelling 1: Zwaartekracht is geen kracht maar een eigenschap van ruimtetijd (want altijd aantrekking) daarom is de werking daarvan onmiddellijk want ook tijd is ondergeschikt. Bewijs: een Planc-tijd na het ontstaan van het heelal is er een Hyperinflatie geweest met een uitdijing sneller dan de lichtsnelheid. Vervolgens trad symmetriebreking op en waren alle natuurwetten en dimensies zoals ze nu zijn, inclusief wat wij waarnemen als zwaartekracht. Een emmer water aan een touw rondslingeren geeft het water erin de illusie van zwaartekracht.

Stelling 2: het is wel een kracht en dus gebonden aan de lichtsnelheid, overgebracht door Gravitonen. Als superzware voorwerpen samenkomen (zoals 2 superzware zwarte gaten in het centrum van de melkweg) dan zullen we "rimpels" van zwaartekracht waarnemen. Helaas is er nog niets gevonden.

En er zijn nog een paar zoals Snaartheorie.