Hoe komt dat nou eigelijk dat de tijd rapper gaat op het gelijkvloers dan op de 1ste verdieping?

Dit is uit een onderzoek bewezen, maar hoe komt dit nou eigelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

nee, het is niet andersom. maar je zin klopt ook niet helemaal. op de eerste verdieping gaat de tijd langzamer dan op de begane grond, vanwege de relativiteitstheorie die stelt, dat hoe sneller je gaat de langzamer de tijd voor jou verstrijkt. op de eerste verdieping ben je een meter of twee verder van het middelpunt van de aarde vandaan dus leg je een grotere afstand af in minder "tijd". dus ben je sneller. einstein heeft bewezen dat hoe sneller je gaat, de langzamer de tijd gaat en dat heet tijddillatatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat je lager zit en de afstand die je aflegt omdat de aarde draait kleiner is dan dat je hoger zit waar de draaicirkel dus groter is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt de uitkomst van het onderzoek niet goed begrepen, het is net andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen sneller gaan vertraagt tijd maar ook dichter bij een object met een gigantische massa vertraagt de tijd.

Dit effect heet tijddilatatie en kan je berekenen met de lorentzfactor.

Maar dit effect is zo klein dat je er niets van merkt.
Pas als je tegen zeer hoge snelheden gaat zal je een merkbaar effect hebben.