Waarom klinkt het geluid van een vallend voorwerp steeds lager, zoals je dat in films vaak ziet?

De frequentie van het geluid lijkt altijd lager te worden, hoe verder iets valt.. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het doppler effect is hiervoor verantwoordelijk. Bij een snelheid naar de waarnemer toe dan is de toon hoger, van de waarnemer af lager. Als er een versnelling naar je toe is dan wordt de toon hoger en vice versa.

Als het bijvoorbeeld iemand is die valt en daarbij schreeuwt, dan zijn er twee effecten die een rol spelen. De hoek wijzigt tussen de bron en de waarnemer en hoe kleiner de hoek hoe sneller de bron van je af lijkt te bewegen (effect van langsrijdende auto). Tegelijkertijd neemt de snelheid van een vallend persoon nog vrij lang toe (zonder luchtweerstand een seconde of 6, dus ik schat iets van 10 seconden), waardoor het geluid ook steeds lager lijkt.

De engelse wiki stelt 15 seconden tot 99 % van de eindsnelheid en 8 seconden voor 90% van de eindsnelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat naar je toe beweegt, als er een ambulance langsrijdt op de weg, gaat het geluid omlaag en weer omhoog. Omdat de geluidsgolven sneller en langzamer bewegen. De frequentie dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dit fenomeen wordt het Doppler- effect genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doppler effect alleen is niet genoeg voor het lager worden van het geluid, alleen voor het op zich lager zijn tijdens het wegbewegen dan als de geluidsbron bij je in de buurt zou blijven. Waarom het steeds lager wordt is omdat als iets valt, het steeds versnelt en dus de geluidsgolven steeds meer "uitgerekt" raken. Wat je ook wel eens in tekenfilms ziet is dat als er iets naar je TOE valt (een bom vanuit de lucht, of een ACME aambeeld :) ) dat het geluid van ook van hoog naar laag gaat... Dat klopt dus juist net weer niet :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je reactie heb je het beste antwoord gegeven SadBunny!
Copy/pasten en klaar!
Vrijwel alle filmmakers gebruiken dat effect en hoewel het meestal niet terecht is kan een filmmaker er dus niet onderuit. Als een meer reëel geluid wordt afgespeeld zal dat op het merendeel van de kijkers ongeloofwaardig overkomen.
Het geluid zal in de praktijk alleen dalen als een projectiel zich versneld van de luisteraar af beweegt.

Voorbeeld katyusha-raketten (Stalinorgel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed opgemerkt !het heet dacht ik dopler effect ,het is zelfs van toepassing op licht ,een licht bron die heel snel op je afkomt is hel ,koud,gaat het erg snel van je af wat roder ,warmer .