hoe komt het als ik een kaars aan steek dat ik in de schaduw wel warme lucht om hoog ziet gaan mag als je er zelf zo naar kijkt niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Omdat het licht de lucht overlapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de warmte verandert de brekingsindex (de manier hoe het licht door de lucht heen gaat) van de lucht direct boven het kaarsvlammetje. Als er dan licht doorheen schijnt, dan zie je dat op de muur als een soort schaduw.

Als je echter zelf naar de lucht boven het vlammetje kijkt, zie je aan de lucht zelf niets. Hooguit hetgeen er achter zit, dat je daaraan een soort beweging waarneemt, en dat is dan door dezelfde oorzaak als wat ik hierboven heb omschreven bij je 'schaduw'.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jep +