Ieder atoom wil graag eruit zien als een ijzeratoom. Is dat zo? Zo ja, wat is hiervoor de verklaring?

Er wordt gesteld dat in sterren op den duur ijzer wordt gevormd. Op dat moment komt er geen energie meer vrij om tegenwicht te bieden aan de zwaartekracht. De ster implodeert en explodeert vervolgens in een supernova. Dit proces is opgang gezet doordat ieder atoom tendeert (om samen met andere atomen, neem ik aan) naar ijzer, is me verteld. Klopt dat verhaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

het ijzer atoom is volgens mij het meest stabiele atoom dat er bestaat in de wereld. hiermee bedoel ik dat het met ijzer heel lastig is om de protonen, neutronen en elektronen te scheiden, kernsplitsing is bijna niet mogelijk, alleen met een hele hoge energie.
in wezen zou je dus kunnen zeggen dat als alle atomen 'perfect' willen worden, dan worden ze uiteindelijk ijzer atomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt wel zo ongeveer.
Ijzer is in de kernenergie (fusie en splijting) het eindstation
en daarmee het stabielste atoom, wat de kern zelf betreft,
Alleen dat verroeste oxideren nog.
maar ja , dat is een kwestie van de elektronenconfiguratie en heeft in die zin niets met de kern zelf van doen.
Dus de kern van ijzer is inderdaad het meest stabiel.
Laat nu net de aardkern goeddeels uit vloeibaar ijzer bestaan!