Misschien dat koken iets uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De pH is meetschaal die de zuurgraad aangeeft. Zodra je dus iets zuurs toevoegt zal de pH van de totale oplossing stijgen. Zodra je iets basisch toevoegt zal de pH van het totaal afnemen. (mits beide natuurlijk goed mengen)

Je vraag klopt dus eigenlijk niet echt, de stof zelf zal er niets van veranderen. Wanneer je bijvoorbeeld de pH-waarde van een uitgeperste citroen bepaald, zal dit een vrij hoog getal geven. Maar gooi je dit beetje citroensap vervolgens in een emmer vol met gewoon water, dan is de pH-waarde van de oplossing in de emmer ineens nog maar ietsjes boven de 7.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee. het zal altijd neerkomen op het concentreren van een zuuroplossing of evt het verdunnen van n alkalische oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals bovenstaanden al hadden gezegd, de pH hangt af van de concentratie H+ ionen (soms wordt ook H3O+ ionen gezegd) en deze concentratie kan je eigenlijk alleen aanpassen door het volume te vergroten/verkleinen waardoor het volume kleiner wordt. Jij wilt de pH hoger maken, dus dan wordt de stof minder zuur, dus dan zou je het volume moeten vergroten.

Corrigeer me als ik een fout maak...

Toegevoegd na 8 minuten:
pH=-log([H+])

De pH heeft dus een negatieve correlatie met de concentratie H+, dus een lagere concentratie zorgt voor een hogere pH
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is er wel een verband tussen temperatuur en pH. Je kunt de pH dus verhogen door de temperatuur te verlagen (zonder de stof te veranderen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je van de pH beinvloedende stof meer toevoegt, zal de pH dalen of stijgen in de richting van pH van de geconcentreerde stof.
Inderdaad heeft ook de temperatuur invloed, veel zwakke zure en basen dissocieren dan meer in ionen welke de pH dan beinvloeden.
Zwakke zuren bijvoorbeeld zijn maar voor een zeer gering percentage daadwerkelijk gesplitst in H3O+ en zuurrest of OH- en baserest (zoals ammonia).
De dissociatie graad verandert dan en daarmee de pH.
PH buffers zijn minder gevoelig voor verhoging of verlaging van de concentratie omdat er een evenwicht ontstaat tussen dissociatie van zowel OH- als H3O+
Ik gebruik de term H3O+ omdat zuren water nodig hebben om zich als zuur te gedragen.
Watervrije zuren zoals zwavelzuur zijn bij 100% concentratie niet zuur (echter wel uitermate agressief!!)

Ze doen echter wel wat ze kunnen om aan water te komen en slopen dit uit de verbindingen waarmee ze in contact komen.