wat neemt minder stroom lamp aan en uit doen of paar uur laten branden?

Volgens een vriend kost het minder stroom als je een lamp enige uren laat branden dan hem een keer of 3 of 4 aan en uit te doen als je in een donkere ruimte moet zijn.
En scheelt het dan of het een TL-lamp is of een 'gewone' gloeilamp of een spaarlamp?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
35.6K

Het beste antwoord

Bij TL- en spaarlampen is er wel een piekverbruik bij het aanzetten, maar dat scheelt niet zoveel. Puur uit oogpunt van stroomgebruik kun je de lampen dus beter uitschakelen.

Maar het in- en uitschakelen van tl- en spaarlampen verkort wel de levensduur van de lamp. De lampen gaan dus veel langer mee als je ze laat branden.

Wat uiteindelijk economischer is, hangt dus van het gebruik af.
bamibal
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Steeds uit doen:
Door consequent alle verlichting uit te doen in kamers van het huis die op dat moment niet in gebruik zijn en in de hal of gang, bespaar je een hoop ‘overbodige’ kosten voor energie. Dus altijd de lampen achter je uit doen. Stel er branden gemiddeld vier lampen van 60 Watt twee uur per dag, terwijl er niemand in de ruimte is (gang, overloop). De energie wordt dan onnodig verbruikt. Door de verlichting uit te doen kun je gemiddeld 176 kWh per jaar besparen, €39,-!
fremar
13 jaar geleden
Als je een moderne TL of spaarlamp na 45 seconden weer aan doet, heeft dat al een besparing opgeleverd. Voor gloeilampen en LED geldt dat al na een paar seconden.
Ze gaan door veel aan en uitdoen ook niet eerder stuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vriend heeft gelijk als het gaat over de wat ouderwetsere (nog zeer veel gebruikte) TL lampen met zo'n oude ontsteker. Die nemen bij opstarten erg veel stroom af.
Zulke TL lampen zie je in winkels, scholen, bedrijven etc.
En ja dat zijn ook vaak locaties waar uren lang licht moet branden.

Een spaarlamp is een mini TL, dus daar zou het in theorie ook voor gelden. Alleen is die veel korter in lengte. Daarom is de benodigde startstroom dus ook minder heftig.

Gloeilampen, leds, e.a. zijn qua energie verbruik beter af met continu uitschakelen. Maar de levensduur verkort je dan wel. Bij een gloeilamp meer dan bij een led.
Dus dan moet je de energie die je bespaart afwegen tegen de kosten van een nieuwe lamp.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt niet uit wat voor een soort lamp, maar uitdoen is altijd voordeliger.

(mythbusters heeft daar een mooie uitzending over, kijk maar eens)