licht en duisternis zijn 3dimensionale entiteiten; hoe kan 'schaduw' in die zin daarbij horen?

Licht en duisternis zijn rondom ons; een schaduw zien we echter in een plat vlak. Is het gelijkwaardig om schaduw bijvoorbeeld als polariteit van licht te zien, of kan alleen de duisternis dat zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent niet de enige, de vraagsteller heeft een raadseltje neergelegd voor iedereen.
rose
13 jaar geleden
Ja, het lijkt heel wat. Maar er staat onzin...

Het beste antwoord

Perfecte schaduw, dat wil zeggen ontstaan door de projectie van licht uit een puntlichtbron, is inderdaad 2-dimensionaal, omdat schaduw slechts de contouren van een voorwerp weergeeft.

Dit is misschien slechts een deel van het antwoord op je vraag, omdat je vraag onduidelijkheden bevat. Maar misschien kun je nu zelf het antwoord vormen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor deze reactie. Het klopt dat mijn vraag onduidelijkheden bevat; ik heb hem ook niet goed gesteld - was te haastig. Uw antwoord was uitnodigend om zelf verder te denken. Dat waardeer ik.
Vriendelijke groet, K10

Andere antwoorden (7)

Schaduw is gewoon duisternis.
Gewoon een plek waar momenteel geen licht schijnt.
Want wanneer er wel licht schijnt is er geen schaduw meer, en het tegenovergestelde van licht, is duisternis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag klopt niet helemaal. Een schaduw hoeft niet alleen op een plat vlak voor te komen. Als een schaduw groot genoeg is, is hij ook rondom je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus een schaduw kun je een derde entiteit of een mix van beiden noemen. Komt er op aan hoe je schaduw naast licht en duisternis wilt ordenen, gelijk of ondergeschikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg ik iets anders dan?
Je kunt een fysieke driedimensionale schaduw waarnemen achter een toren (gebouw, boom) die in de mist staat. Achter de toren vormt de schaduw een donkere massa omringd door lichte mist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schaduw en duisternis zijn hetzelfde. Ze zijn beiden een gebrek aan licht. In zekere zin bestaat duisternis niet, slechts gebrek aan licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk niet. Maar duister heeft, net als schaduw, ook geen 'vaste' waarde. Het is een bijvoeglijk naamwoord en het is grotendeels subjectief. Als jij je in een kamer bevind met donkere gordijnen en kunstlicht aan en je knipt het licht uit zou je zeggen dat het compleet duister is. Maar een kwartier later zijn je ogen meer gewent aan het donker en zul je het schemer noemen. Het is dan niet minder duister/donker geworden, je neemt het slechts anders waar en zult het daarom anders beschrijven.
Het gaat er om of er vanuit een bepaald vlak licht jou RICHTING in komt. Is dat niet het geval dan construeren je hersenen een plat, duister vlak.

Bedenk je dat een verlicht ruimtefiguur (3D dus) door onze hersenen in die vorm geconstrueerd wordt tot een 3D-beeld in je hoofd. Het zal wellicht ook in het echt een 3D-figuur zijn, maar dat je het als 3D ervaart komt omdat je hersenen 2 platte 2D beelden van je beide ogen door ervaring en wellicht ook aangeboren kennis omzetten in een correct 3D-beeld.

Doordat we weten hoe dit werkt kunnen we onze hersenen ook foppen, denk aan 3D-films.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mocht je er tegenin werpen dat je met 1 oog ook 3D ziet, dat komt omdat je hersenen 'weten' hoe groot verschillende objecten zijn. Zie je een piepklein mens in de verte dan kan je bedenken hoe ver die staat t.o.v. andere objecten.
Als je je in een gigantisch grootte ruimte zou bevinden met zwevende objecten zonder schaduwen zou je met 1 oog niet kunnen zeggen of het object heel klein is en vlakbij of heel groot en ver weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een schaduw is een 2-dimensionale projectie van licht rondom een licht-blokkerend object.

Vraag me ook af of de stelling klopt.
Licht gedraagt zich als een golflengte (sterker nog, het IS een golflengte) en kan er weinig sprake zijn van volume.
Het zijn de objecten die blootgesteld zijn aan licht die volume hebben. Ik hoop eigenlijk (omdat ik nieuwsgierig ben) wat de onderbouwing zal zijn van degene die de stelling heeft opgeworpen....
13 jaar geleden
Ik vind de vraag slecht gesteld. Schaduw is enkel de naam die wij geven aan lichtweerkaatsende objecten die in duisternis liggen. Pas als er een contrast is tussen verlicht en schaduw spreken we over schaduw. Als er enkel duisternis is noemen we dit duisternis.

Het is puur een benaming voor het enige effect van duisternis wat wij kunnen waarnemen in een omgeving die vooral verlicht is.