Wat is de snelheid van radiogolfen?

Je zou denken dat ze met de snelheid van het geluid reizen, maar dan loopt het toch een gigantische vertraging op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de snelheid van licht, een radiogolf is een elektromagnetische golf, licht is ook een elektromagnetische golf. Misschien een leuk weetje: Ze hadden ooit in de ruimte nog een audiofragment opgevangen van de Olympische spelen in Berlijn (1936) waar Adolf Hitler nog een toespraak gaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm.. Best interresant kanon2!
Misschien dat het mogelijk is via een terugkaatsing van die golfen?

Het beste antwoord

Een radiogolf is een elektromagnetische golf. Daardoor kun je ze verzenden en ontvangen met een (elektromagnetische) antenne.

Radiogolven reizen daardoor met dezelfde snelheid als elke andere elektromagnetische golf, namelijk met de lichtsnelheid - ongeveer 300 duizend km per seconde.

Toegevoegd na 2 minuten:

Dat de elektromagnetische golf *informatie* over geluid met zich meedraagt, doet niets af aan het feit dat het een elektromagnetische golf is.

Vergelijk het met het overstralen van de inhoud van een CD. Dat is digitale informatie, pure binaire nulletjes en eentjes. Die kun je overstralen met de snelheid van het licht. Dat de ontvanger de informatie dan weer omzet in een geluidsgolf, maakt voor het overstralen niet uit.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, dit is het enigste goede antwoord. In het medium lucht. Je kunt de snelheid van licht btw wel vertragen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt. En in glas is het nog wat trager. Maar, zeker voor lucht, is het verschil heel klein.