Heb ik de maximale dosis equivalent per jaar bereikt?

Ik ben blootgesteld aan de radioactieve stof, kobalt-60. Nu vroeg ik me af of ik de maximale dosis equivalent van 2mSv per jaar heb bereikt? En is dat schadelijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar is zonder meer informatie over de bron niks over te zeggen. Ook de afstand maakt uit en ook hoe lang het duurde.
Daar kobalt-60 niet in de supermarkt te koop is raad ik je aan bij de beheerder van de stralingsbron na te vragen aan hoeveel je blootgesteld bent. Gegeven dat het voornamelijk voorkomt in kerncentrales en als bron voor gammastraling in ziekenhuizen zou het niet moeilijk moeten zijn die informatie te krijgen wanneer je er mee in contact gekomen bent.

Toegevoegd na 17 uur:
Zoals ik in mijn reactie bij de vraag ook aan geef:
Als het om een middelbare school straling practicum gaat (waar het alle schijn van heeft) is er geen reden om ongerust te zijn. De proefmonsters zijn maar klein en het is opgezet met de gedachte dat de mensen die er mee om moeten gaan geen ervaring hebben met werken met radioactief materiaal.
Niet schadelijk dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke thanks!

Andere antwoorden (3)

Dit kan je niet zeggen zonder dat je weet hoe lang je bent blootgesteld en hoe sterk de straling was die de bron uitzond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is geen antwoord op te geven. Het is afhankelijk van de mate van blootstelling uit de radioactieve stof. Hoe ver stond je er vanaf, hoe lang duurde de bestraling. Hoe goed was de afscherming van de bron.
Als je twijfelt, ha naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal wel meevallen, omdat de meeste straling dwars door je lichaam gaat, de straling is zo hard dat de meeste gammastralen van Co60 geen ionisatie in je lichaam veroorzaken. Ik kan me niet voorstellen dat men je aan te grote radioactiviteit heeft blootgesteld ten behoeve van een practicum.