bevat warm eten meer energie dan koud eten

Voorbeeld: Bevat een warme tosti meer energie (kcal / joule) dan een koude boterham met precies dezelfde ingredienten?
Het lijkt mij dat je er namelijk energie instopt door het op te warmen, of zie ik dat helemaal verkeerd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (8)

Daar de ingrediënten hetzelfde zijn lijkt me het erg onlogisch als de voedingswaarde zou toenemen. Nee dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de aantal kcal/joule blijft gewoon hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gebruikt wel calorieën om die boterham warm te maken, maar je stopt er geen calorieën in die je er weer uit kunt halen door het voedsel te verteren.
jc54
13 jaar geleden
het eten op zich heeft dezelfde voedingswaarde ,echter voor het lichaam heeft het warme eten inderdaad meer calorische waarde omdat het eten op temperatuur binnenkomt en dus niet opgewarmd hoeft te worden voor de vertering, (de wet van het behoud van energie ) als het eten afkoelt komt de warmte weer vrij, deze energie hoeft het lichaam er niet in te stoppen. hierdoor krijg je van warm eten vaak ook een energieboost als het koud is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slaat nergens op. Het maakt niet uit of het warm of koud is, de vraagstelling gaat over het eten, niet wat het lichaam ermee doet. Dezelfde ingrediënten dus dezelfde hoeveelheid energie.
Nee, gesmolten kaas lijkt vetter. Dit komt echter alleen doordat bij verhitting de vetten die al in de kaas zitten vrij komen. Gesmolten kaas is niet ongezonder dan ongesmolten. Het verschil is de smaaksensatie. Gesmolten kaas smaakt anders en is warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten. Ja dus.

Warmte is een vorm van energie. Deze energie wordt uitgewisseld tussen systemen (oven-voedsel) die niet in evenwicht zijn. Voedsel heeft een bepaalde warmte, maar thermische energie kan worden gewijzigd in de vorm door het warmer te maken. De energie kan worden toegevoerd op basis van temperatuurverschillen. Men spreekt over de thermische energie van een systeem in jouw voorbeeld van voedsel. Warmte wordt in SI-eenheden uitgedrukt in joule (J).

Bovenstaande energie moet niet verward worden met de energie die vrijkomt als voedsel in je lichaam verteert en gedeeltelijk verbrandt. Bij dit proces komt energie vrij die al in het voedsel zit en die mensen nodig hebben om te leven en te groeien en arbeid te verrichten.

In de lichaamscellen vinden reacties plaats, waarbij de energie die in het voedsel was opgeslagen, weer vrijkomt. Dit is de verbranding van voedingsstoffen als vetten, eiwitten en koolhydraten. Voor verbranding is brandstof nodig. Ons voedsel levert die brandstof. Glucose is een belangrijke brandstof voor ons lichaam, zelfs de belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warm eten bevat meer energie. Maar het is betrekkelijk weinig. In dit geval is de originele calorie definitie erg handig. Dat is de energie die nodig is om 1 gram water met 1 graad Celsius (of 1 Kelvin) te verhogen. Als je er vanuit gaat dat het voedsel ongeveer dezelfde warmtecapaciteit heeft als water, dan heb je dus 200 gram * 30 graden aan calorieën nodig om een tosti 30 graden te verwarmen. Dat is dus 6000 calorieën = 6 Kcal.
Voor de energieinhoud wordt dezelfde berekening toegepast. De tosti wordt verbrand in een bomcaloriemeter in pure zuurstof. De geproduceerde warmte wordt berekend door de temperatuursstijging van het water in de bom (en veredelde thermosfles).
Dit wordt nog gecorrigeerd voor de verteerbaarheid, want in het lichaam wordt niet de gehele tosti verbrand (vertering is circa 90%). De grootteorde van het aantal calorieën is 4 kilocalorieën per gram voor koolhydraten en eiwitten en 8 kilocalorieën en hangt dus eigenlijk alleen af van het watergehalte (0 kcal) en het vetgehalte en de rest van de tosti is dan eiwit of koolhydraat. Stel dat de tosti van 200 gram 25% water bevat en dat er 10 gram vet in de kaas zit. Dan kom je op 140*4 + 10* 8 = 640 kcal.
Rekenen we nog wat verlies voor de vertering dan is het ongeveer 600 kcal dat je binnenkrijgt. De warmteinhoud van de tosti is daar maar 1 procent van, maar het kan erg prettig zijn als het koud is om warm voedsel binnen te krijgen, omdat de warmte direct beschikbaar is om je lichaamskern op te warmen. het verteren van de complete tosti kost nog 24 tot 48 uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard zitten er meer Kcal in verwarmd eten ten opzichte van hetzelfde eten onverwarmd. Warmte is een vorm van energie en Kcal is een energie-eenheid.

Bovendien, andersom: Uiteindelijk zal alle eten rond de 37 graden (rond lichaamstemperatuur) worden in je lichaam. Wanneer je eten eet dat beneden lichaamstemperatuur is, dan wordt er dus energie (dus Kcal) onttrokken uit je lichaam.

Dit staat overigens volledig los van het gedrag van de mens: Soms heb ik de indruk dat men bij koud eten de neiging heeft om méér te eten. Dat is slechts een persoonlijke indruk overigens, behalve op eigen observatie ook gebaseerd op het feit dat er altijd een bepaalde tijdsduur zit tussen het moment van voedsel-inname (moment wanneer je gaat eten) en het moment dat er een hormoon afgifte komt van de 'verzadigingshormonen'. Op het moment dat voedsel kouder is dan heb je minder de neiging om langzaam te eten waardoor het zo zou kunnen zijn dat het moment van ervaren verzadiging pas komt op het moment dat je al veel meer gegeten hebt ten opzichte van als je langzaam gegeten zou hebben. (Langzaam omdat het warm is.) Maar dat is slechts gedrag en slechts een theorie en staat los van je vraag.
een jaar geleden