Stel, je zet een lamp op een zonnepaneel en sluit die aan op de lamp.

Oftewel, het zonnepaneel wekt stroom op van het licht van de lamp en de lamp werkt op de stroom van het paneel. Kan dat oneindig doorgaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
28.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
infinite energy!! haha, nee, was het maar zo'n feest ;)

Het beste antwoord

Nee, dat zal snel stoppen.

Stel dat je in het begin de lamp even op een accu aansluit, zodat hij begint te branden. Daarna haal je de accu weg en zou het systeem moeten werken op de manier die jij beschrijft.

Maar wat gebeurt er:

De lamp straalt een bepaalde hoeveelheid energie uit (lichtenergie). Die valt slechts gedeeltelijk op het zonnepaneel; je houdt dus minder energie over dan er is uitgestraald.

Het zonnepaneel heeft een rendement van ongeveer 20%. Misschien kun je hoger komen als je superdure zonnepanelen koopt, maar 100% zal het nooit worden. Het zonnepaneel zet dus slechts 20% (of hoeveel het ook is) van het licht dat erop valt om in elektriciteit.

Die elektriciteit moet door een stroomdraad naar de lamp. Die stroomdraad heeft enige weerstand, waardoor een beetje elektrische energie verloren gaat.

De overblijvende elektrische energie bereikt de lamp. De lamp zet een deel van die energie om in licht; de rest gaat verloren als warmte waar je niets aan hebt.

We hebben nu één rondje door het systeem gemaakt; daarbij hebben we de energie gevolgd. Je ziet dat er, bij elke stap die je maakt, energie verloren gaat.

Dit betekent dat het proces al heel snel zal uitdoven.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Helder antwoord, goeie uitleg! Wel jammer dat je de boel weer verprutst met je antwoord, want het idee is geniaal. Ik wilde net een vraag gaan stellen op GV, wat men hier vindt van deze installatie, die ik in mijn achtertuin heb gebouwd. http://www.planetperplex.com/img/escher_waterfall.jpg Het werkt fantastisch en ik heb gratis energie. Maar ja, dat geloof je natuurlijk ook weer niet.
Cryofiel
13 jaar geleden
Sorry hoor - maar ik ben het gewend, ik gooi wel vaker mooie dromen aan diggelen met mijn antwoorden.   ;-) Overigens werkt je link niet - ik krijg een "403 forbidden". Ik vermoed dat je deze waterval bedoelt - hier zie je hem in werking:
http://www.youtube.com/watch?v=0v2xnl6LwJE
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd, de link werkt bij mij wel, net zoals mijn waterval in de tuin ;-) Schitterend filmpje! Heb jij enig idee hoe dat is gedaan? Er zit een soort gezichtsbedrog in, maar ik zie nog niet zo snel hoe. De vloer ziet er ook wat vreemd uit.....spiegels of zo?
Cryofiel
13 jaar geleden
Moet je misschien ingelogd zijn bij die site om het plaatje te kunnen zien? Hier doet hij het nog steeds niet. Hoe dat filmpje is gemaakt, kan ik je zo niet vertellen. Hij is wel mooi!
amigo
13 jaar geleden
te gaaf, ik vond echter wel het filmpje waar ze laten zien hoe het in het echt eruit ziet das dat water is later ingekleurd (wat een werk want het ziet er echt uit). http://www.youtube.com/watch?v=6TJtJEevqQY&feature=related die werkt vast ook niet maar dit is net zo leuk als die krijttekeningen die vanuit 1 hoek diepte hebben
Cryofiel
13 jaar geleden
Die werkt wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mion je link werkt uitstekend!!!
Dit is heel verhelderend. Bedankt! Voor de liefhebbers: er staat in de links van youtube bij dit filmpje veel meer van dit soort spul. Leuk! ;-)

Andere antwoorden (5)

ik denk dat het meer stroom kost dan het oplevert anders hadden veel mensen het al gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als er genoeg energie van zon komt om de lamp te laten branden gedurende het donker, dan zou dat theoretisch kunnen. maar ik denk dat lamplicht niet voldoende stroom levert. Daar zijn vast berekiningen voor te maken, maar niet door mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee Roland, dat is gedoemd om te mislukken! Naar het z.g. 'Perpetuum Mobile' wordt nog steeds gezocht....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de toekomst, als lampen 200 watt met 1,5 watt kunnen maken, en met 1lux. al 5000w kunnen maken met een zonnenpaneel DAN JA
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, de beste zonnecellen hebben ongeveer 30% rendement en een lamp (LED) max 50%, een gewone gloeilamp nog geen 5%
Dus is na een "rondgang in het gunstigste geval al 85% van de energie in nutteloze warmte omgezet.
Het proces stopt dus vrijwel onmiddellijk.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik snap dat je die vraag stelt, met de huidige zonnencellen en zeer rendabele powerleds lijkt het haalbaar.
Ten opzichte van vroeger is er enorme winst in efficientie geboekt.
Het maken van licht is nu eindelijk pas "op stoom " aan het komen.
Zo worden er ook zonnecellen gebouwd die veelbelovend zijn en (veel) meer dan 30 % kunnen gaan halen.
Maar toch is het opwekken van electrische energie
behalve op elektrochemische wijze (brandstofcellen) en via beweging (dynamo's) verder erg onrendabel.
De beste gasturbines halen ongeveer 60% rendement.
Bij lampen is de doorbraak van leds die 200 lumen per Watt produceren , gaande.
Dat komt er op neer dat een led met 5 Watt evenveel licht geeft als een gloeilamp van 100 watt, dus hebben deze leds een rendement wat 4X zo hoog is als het beste type spaarlamp welke per Watt max 50 lumen geeft.

Als je een terugkoppelsysteem wilt maken, ga dan van elektromotoren uit die met Neodymium Magneten opgebouwd zijn.
Deze halen rendementen boven de 99%, en zijn dynamo als je ze aandrijft en motor als je ze electrische energie geeft.
Ik heb wel eens demo's met dergelijke motorterugkoppelingen gegeven en dan kan een dergelijk systeem met voldoende beginenergie enige minuten blijven draaien, de ene motor krijgt dan stroom van de motor die door de eerste motor wordt aangedreven.
Deze terugkoppeling is het meest succesvolle.
Maar ook daar speelt wrijving in lagers en met de lucht alsmede overgangs en koperweerstand een remmende factor.
Wil je een terugkoppelsysteem demonstreren dan zijn de electromotoren die in radiografische helicoptertjes zitten , erg geschikt.
Die hebben een heel hoog rendement.
Je koppelt dan de assen aan eklaar en de electrische connectoren ook (op de juiste wijze.
Met een vliegwiel geef je dan een flinke stoot beginenergie en die blijft dan vrij lang doordraaien.
Dit soort proefjes is goed voor je besef van verliezen in systemen en zijn mede daarom nuttig.