Wat is licht nou precies?

Makkelijker dan de wikipediapagina ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Licht )

Maar niet heel simpel, ik kan wel redelijk wat begrijpen :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

wat wij "licht" is gewoon straling. wat het precies is. dat weten zelfs de meest geleerde wetenschappers niet. je kunt licht namelijk opvatten als een golf, maar ook als een deeltje op zich. licht bestaat uit fotonen. maar of dat nou een golf is of een deeltje. niemand weet het. maar het is bewezen dat een foton zich als beide gedraagt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Licht heeft een dualistische eigenschap.
Enerzijds heeft het als electromagnetische straling een bepaalde golflengte (net als radiostraling), anderzijds heeft het als een fotonenstroom een deeltjeskarakter waarvan de deeltjes, afhankelijk van de golflengte (hoe korter (blauwer) hoe hoger), een hoeveelheid energie vertegenwoordigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ruw gezegd is licht een stroom fotonen die in (elektromagnetische) golven aankomen razen. Bots een foton op een atoom dan gaat dat laatste stralen. Deze straling kunnen wij zien. Als er geen fotonen op een voorwerp botsen dan kunnen wij dat niet met het blote oog zien. De frequentie waarmee de golven aankomen en weerkaats worden bepaalt of wij het licht kunnen zien(zichtbaarheid), de kleur, warmte enz.
Het is niet zoals bij geluid en watergolven: daar botsen moleculen op elkaar. In principe stromen daarbij geen moleculen. Bij licht stromen wel (bijna) massaloze deeltjes.
(Aangezien ik niet deskundig ben op dit gebied, graag reactie met onderbouwd commentaar op dit antwoord)