Waar komt de Q vandaan als afkorting voor sneheid, stroomsnelheid?

Doe momenteel een opleiding, en nu wordt de bloedflow aangeduid als Qb. De b is van blood, maar de Q?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Q is in dit geval GEEN afkorting van snelheid (dat is meestal, v ofs u) maar van volumestroom, dus in SI units: m3/s maar kan ook in bijv liter/uur.

als je de diameter van het vat weet EN de stroomsnelheid kun je Q uitrekenen

ik zoek nog waarom precies Q

Toegevoegd na 1 uur:
Nu weet ik waarom ik twijfelde: het is niet Q, het is phi (hoofdletter, lijkt op de Q, zie plaatje)
Plaatje bij antwoord
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah dank. De Phi is dan waarschijnlijk een 'random gekozen' letter om de stroomsnelheid aan te duiden

Andere antwoorden (3)

Q staat meestal voor een getal dat je ervoor in kunt vullen net zoals X bij wiskunde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Q staat voor warmte. Je heb w wat een afkorting is voor warmte in Nederland en de Q is internationaal de afkorting voor warmte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben niet zeker, maar ik denk dat dit van "kubiek" voortkomt (maar dan eerder op zijn frans of op zijn engels). Verwijst dan naar kubieke meter (per tijdseenheid).