Hoe werken tsunamibrekers?

Ik las dat Japan golfbrekers heeft gebouwd die de kracht van tsunami's moeten verminderen.

Hoe werken zulke tsunamibrekers?

Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eens beeldmateriaal gezien met uitleg over betonconstructies die in staat zijn om het achterland te beschermen tegen grote golven.
De betonblokken hadden allemaal dezelfde vorm en vormden door aaneenschakeling een lange hoge muur, waarbij deze door een specifieke holling de energie van de golf gebruikte om zichzelf uit te doven. Of dit ook voor tsunami's geschikt was.... ik kan er op dit moment niets over vinden en heb er een behoorlijk tijdje naar gezocht op het internet. Dit heeft dus niets met een dijkje stenen te maken waar wel snel wat info over te vinden is. Natuurlijk voldoen dit soort maatregelen niet of amber. Niet een antwoord, toch maar even genoemd...

Het beste antwoord

Dat is een soort van muur, bestaande uit grote brokken beton, die voor de kustlijn in zee ligt. Deze zouden de golven moeten breken. Maar het is dus gebleken dat deze niet werken. Ze hadden veel hoger moeten zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals je op de foto ziet, werkt dit natuurlijk voor geen meter, als er torenhoge golven komen. Je moet dan la gauw een muur van een paar meter hoog maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het idee van brekers is denk ik wel goed.
De werking is in mijn optiek gebaseerd dat een tsunami een golf is (ja natuurlijk). Ik bedoel een golf, van een golfBEWEGING. Die kan versterken en verzwakken.

Daarom zijn tsunami's meestal het hoogst als ze een enorme afstand open zee kunnen afleggen. Daar vind geen verstoring van de golfbeweging plaats en worden de golven steeds hoger.

Mijn kinderen demonsteren mij dit perfect in bad (als ze de kans krijgen), als ze heen en weer bewegen in het ritme van de golven die ze maken worden die golven steeds hoger, geloof me, als ik niet ingrijp gaat de hele badinhoud over de rand. Als het me te gortig wordt roep ik: tegenbewegen of stilzitten. Daarmee breken ze de golf en dan is hij ook gelijk vrijwel weg.

Misschien een beetje rare vergelijking maar zo werkt het wel volgens mij.

Toegevoegd na 30 minuten:
zie bijgevoegde link waar volgens mij het verhaal van de gofbeweging goed wordt toegelicht
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tsunami werkt anders. De opstuwing vindt juist plaats doordat de zee steeds ondieper wordt naarmate de kust nadert - de waterbeweging blijft even hoog maar omdat de waterdiepte afneemt komt het water omhoog.
amigo
13 jaar geleden
jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk maar ik had begrepen dat de hoeveelheid open zee OOK van invloed was op de uiteindelijke hoogte, zal even zoeken naar een geschikte link
amigo
13 jaar geleden
mooi plaatje en dat klopt ook met dat verhaal over die kilometers lange golflengte in mijn link, tov van honderden meters golflengte bij gewone golven