Als de spanning hoog is hoor je het sissen van lucht wat door de spanning geioniseerd wordt.
Is het wisselspanning dan hoor je meestal de 50 Hz als een modulatie van het sisgeluid.
Meestal echter veroorzaakt de hoge stroom in een geleider een wisselend magnetisch veld waar ferromagnetische materialen door gaan trillen op deze 50 Hz.
Daarom hoor je bij een accu eigenlijk niets, het is gelijkspanning en deze is veel te laag om de lucht te ioniseren, daar zijn duizenden volts voor nodig.
Om bovenstaande reden zijn hoogspanningsmasten niet geheel stil, zeker bij 600KV 50 Hz sproeien de draden enigszins en dat kun je horen als de omgeving heel stil is.
Als het heel donker zou zijn zou je zelfs st Elmsvuur waar kunnen nemen om de geleiders van zeer hoge spanning.
Deze paarse gloed gaat vaak gepaard met een scherpe geur zoals je ruikt na een stevig onweer. er wordt dan ozon geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had al een heel antwoord in mijn hoofd toen ik de vraag las, mijn antwoord is ABSOLUUT ook een antwoord op deze vraag maar toen ik het andere antwoord las bedacht ik me dat je vraag mogelijk specifieker was of over iets anders ging, ik geeft mijn antwoord echter toch maar, kun je zien wat de verschillende interpretaties van je vraag zijn;

Geluid is de trilling in de lucht die door een voorwerp wordt gemaakt. Wanneer bijvoorbeeld een gitaarsnaar in beweging wordt gebracht, zorgt de trilling van de snaar ervoor dat de lucht die om de snaar zit in trilling wordt gebracht.

Dit gebeurt met name bij voorwerpen waar spanning op staat zoals een gespannen elastiek, of een opgeblazen ballon etc.

Een hele andere spanning dus........
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd; mooi antwoord :)