Ik heb een potje Uranium gekocht, hoe schadelijk is dit?

Er staat op: 250cpm (counts per minute).
Hoe moet ik hiermee omgaan, ik ga ervanuit dat deze gemeten straling van 250cpm door de wand van het potje dringt.

Kan ik dit potje vasthouden of moet ik het ergens wegleggen diep onder de grond en liever niet in de keuken?

Toegevoegd na 24 minuten:
De mensen die zomaar schreeuwen dat dit 'fake' is, moeten even mijn reactie lezen.

Toegevoegd na 8 uur:
Houd alsjeblieft op met dat dit een grap is. Er staat URANIUM ORE. Het is dus niet zuiver, maar slechts erts. Ik heb op de uni vanmiddag de Geiger Muller teller erbij gepakt en er is inderdaad activiteit!!! Zeer gering, dus schadelijk is het niet zolang het potje dichtblijft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

In het potje zit uranium ore. Dat staat er op. Uranium ore is een mineraal erts dat in een mijn wordt gewonnen. Onder andere door de mijnheer op de foto, genomen in de Gluboky mine (Priargunsky Industrial Mining and Chemical Association).

Het mineraal is licht radioactief en wordt in de industrie en wetenschap gebruikt. Het heeft weinig zin om dit voor thuis te kopen. Je kunt er o.a. Geiger tellers mee testen.

Hoewel je dit mag kopen is het zeker niet ongevaarlijk. Je kunt het potje vasthouden (de container houdt de meeste straling wel tegen), maar je moet het niet opeten of onder je kussen leggen. De volgende waarschuwing wordt gegeven:

"Due to the high radiation level, these samples are recommendeded only for scientific/research use, or professional collectors. Like all radioactive samples sold by United Nuclear, the radiation levels measured are combined Beta and Gamma radiation. We never include Alpha radiation measurements as that produces a deceivingly high reading.A certificate of accurate radiation measurement is included with all samples."

Op Amazon is dit kennelijk een hit en het levert ook grappige reviews op:

"I purchased this product 4.47 Billion Years ago and when I opened it today, it was half empty."

(uitleg: De halveringstijd van uranium is miljarden jaren. De straling is dan uiterst zwak. De overige isotopen die bij het verval vrij komen zijn daardoor ook in slechts uiterst geringe concentratie aanwezig.)

Het is zeer onverstandig om dit voor de grap te kopen als je niets weet van straling en er verder niets mee doet.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het uraniumerts zal vooral alfa straling uitzenden. Dat is relatief veilig. Het verliest de energie over enkele centimeters en de straling is af te schermen met papier, handschoen of doosje. Maar dit betekent dus niet dat het ongevaarlijk is. Als je dit product echt hebt gekocht dan lijkt het me goed als je je wat verdiept in alfa straling. Bijgaand een link naar de wikipedia pagina hierover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, dan zat ik fout. Dat wil ik wel toegeven.
Ik ben uitgegaan van de grappige reviews op Amazon. Ik heb inmiddels wat meer gelezen over uranium-erts en gezien dat het op meer plaatsen te koop is: http://www.blacklightworld.com/Uranium_Marbles.htm Raar maar waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ricardo: Waarom vraag je dan advies als je het al weet? Dit is een kenniswebsite. Counts per minuut betekent het aantal atomen dat vervalt en gemeten wordt per minuut. Die waarde is voor elk stuk uraniumerts anders. Een becquerel (Bq) is gelijk aan één desintegratie (verval) per seconde of 60 dpm. Een curie (Ci) is gelijk aan 3.7 x 10^10 Bq or dps wat weer gelijk is aan 2.22 x 10^12 dpm. Maar de omrekening stond niet in je vraag.

Andere antwoorden (3)

Ik neem aan dat er pellets verarmd uranium in het potje zitten. Die geven weinig straling af. Het gevaarlijkst is de alphastraling. Die kan op den duur huidkanker veroorzaken. De alphastraling zal echter niet door de wand van het potje heen komen. Verder is het bij inname heel erg giftig.

Ik heb vroeger ook wel een paar pellets gehad. Ik weet niet waar ze nu zijn. Ik heb er niets van over gehouden.

Als je verrijkt uranium hebt, is dit wel erg gevaarlijk. In dat geval moet je bellen met de atoomcentrale in Petten of Dodewaard. Die kunnen je vast wel verder helpen.

De aanduiding 250 cpm wijst op verarmd uranium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de hele vraag flauwekul is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je wel een plusje gegeven omdat uraniumerts bijna alleen alfa straling afgeeft. Alfa straling is relatief veilig. In feite kan je de straling tegenhouden met een handschoen of papiertje. Dat betekent niet dat het ongevaarlijk is. Een uranium pellet is iets anders dan een ore (erts). De splijtstofstavenfabrikant haalt het fluor van het uranium af en perst het vaste uranium in pellets (kleine pilletjes). Die geven ook alleen zwak alfastraling af, maar zijn al meer bewerkt. In de advertentie staat dat het om "ore" gaat. Het gaat hier ook zeker niet om verrijkt uranium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had de advertentie nog niet gelezen, omdat die niet in de vraag stond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed argument. Dat betekent dat je antwoord sowieso helemaal goed is, dus van mij een oprechte plus. Ik ben het niet eens met Momopoyolo conclusie en ook al lijkt te mij vrij onzinnig om dit voor de grap te kopen, je geeft net als ik serieus antwoord op de vraag.
Het gebruik van radioactieve stoffen en ioniserende stralen uitzendende toestellen is wettelijk geregeld in het Besluit Stralingsbescherming. Hierbij geldt dat elke handeling die blootstelling aan ioniserende straling meebrengt alleen mag plaatsvinden als zij nut heeft en als zij zo wordt uitgevoerd dat de dosis zo laag mogelijk is.

De overheid heeft strikte normen opgesteld t.a.v. de maximale stralingsdosis als gevolg van kunstmatige nucleaire activiteiten. Deze normen, max. 1 mSv per jaar voor burgers en max. 20 mSv per jaar voor radiologisch medewerkers, zijn zeer conservatief gesteld. Radiologisch werkers zijn niet alleen mensen die in een reactor werken. Ook stewardessen, piloten, tandartsen en ziekenhuispersoneel behoren tot deze groep. De stralingsdosis voor HFR operators ligt in de orde van 1 à 3 mSv per jaar, en daarmee dus ver beneden de maximale waarde van 20 mSv per jaar.

Beneden een stralingdosis van 200 mSv kunnen geen directe effecten worden waargenomen.

Omrekeningsfactoren:

Voor activiteit: 1 Bq = 1 desintegratie per seconde = s-1
1 Ci = 37x10+9 Bq = 37x109 s-1
1 mCi = 10-3 Ci = 37x10+6 Bq
1 Ci = 10-6 Ci = 37x10+3 Bq
1 nCi = 10-9 Ci = 37 Bq Voor `dosis'grootheden: 1 Gy = 1 J/kg
1 rem = 0,01 Sv = 0,01 J/kg
1 R = 258 C/kg
1 rad = 0,01 Gy = 0,01 J/kg
1 Sv = 1 J/kg Voor druk: 1 Pa = 1 N/m2
1 psi = 6894,76 Pa 69 mbar Voor energie: 1 BTU 252 cal 1055 J
1 cal = 4,186 J
1 eV = 0,16021x10-18 J
1 MeV = 0,16021x10-12 J
1 GeV = 0,16021x10-9 J
1 kWh = 3,600x10+6 J
1 MWd = 24000 kWh = 86,4x10+9 J
1 kg SKE = 7000 kcal = 8,141 kWh = 29,3x10+9 J Voor lading: 1 e = 0,16021x10-18 C Voor massa: 1 mu = 1,66044x10-27 kg Voor reactiedoorsneden: 1 b = 10-28 m2 Voor snelheid: c = 0,29979x10+9 m/s Voor vermogen: 1 W = 1 J/s
1 MW = 10+6 J/s
1 GW = 10+9 J/s

Heb je hier wat aan?

Toegevoegd na 37 minuten:
Hmmm, van activiteit (Bq) naar dosis (Sv) is toch niet zo 1,2,3 met een omrekeningsfactortje uit te rekenen.

Het hele achtergrond verhaal staat hier:
http://hps.org/publicinformation/ate/faqs/gammaandexposure.html

De calculator staat hier:
http://www.radprocalculator.com/Gamma.aspx

Als ik het even snel uitreken, uitgaande dat jij U-238 hebt, mag je de erts 190 uur op 1 cm afstand houden om de jaarlijkse normdosis te halen (de calculator maakt geen onderscheid tussen 1 cm en 0,001 cm, oftewel vasthouden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had geen tekst toevoeg mogelijkheden meer dus dan maar even in een eigen reactie: Als je de erst op je nachtkastje op een halve meter afstand zou zetten, en je zou je er 8 uur per dag naast bevinden, zou dat op 165 jaar komen, oftewel is de dosis 1/165 van de jaarlijkse normdosis - ongevaarlijk dus. Interessant. Zou iemand dit kunnen verifiëren?
Uranium is een alpha straler en die deeltjes kan je al met een vel papier fatsoenlijk tegenhouden. Je metalen potje bied gemakkelijk afdoende bescherming tegen de alpha deeltjes die van je erts af komen. Bedenk wel dat alpha straling heel sterk ioniserend is (sterker dan röntgen of gamma straling) dus gezond is anders.

Gevaarlijk zou ik het niet noemen (iig zolang je niet op het idee komt om de erts als decoratie te gebruiken oid). Dergelijke monsters worden ook gebruikt voor stralingspracticum lessen op middelbare scholen. Ik vraag me wel af waarom je zoiets zou willen hebben...