Dat komt door de warmtestraling van de aarde. Die wordt 's nachts uitgezonden en door de carport tegen gehouden waardoor de temperatuur iets hoger ligt. Het is hetzelfde effect dat bij dikke bewolking 's nachts het veel warmer is dan bij heldere hemel.

Als het heel streng vriest zullen de ruiten uiteindelijk wel kunnen bevriezen.

Toegevoegd na 9 minuten:
NB. Bij onbewolkte lucht koelt een auto die in de open lucht staat sterk af (warmtestraling van de auto gaat de lucht in, naar het koude heelal). Onder een Carport blijft die warmtestraling een beetje hangen.

Bij bewolkte lucht is het iets warmer onder de carport dan erbuiten, de eventuele kondens verdampt zodat de ruiten droger zijn en daarom niet bevriezen. Het vocht zal wel op auto's buiten de carport condenseren en bevriezen.

Je kunt dit effect ook tegen gaan door een karton onder de ruitenwisser te leggen bij gebrek aan carport. Maar soms helpt dat niet:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

onder een carport creer je als het ware een laagje stilstaande lucht wat zoals je ongetwijfeld weet de beste isolator is,verder word de uitstraling beperkt en dus ook de afkoeling en de condensvorming op de ruiten,waardoor je ruiten niet bevriezen ook niet als de temperatuur onder de 0 graden zakt, het zijn nl. niet de ruiten die bevriezen maar het water dat op de ruiten neerslaat tgv. condensvorming. Dit kan onder bepaaalde omstandigheden al plaatsvinden bij 5 graden boven 0,bij een heldere nacht na een zonnige dag,doordat het water door verdamping zoveel energie aan de ruiten ontrekt dat het condens bevriest.