Hoeveel gevaarlijker is Fukushima no 3 ( met MOX plutonium houdende brandstof ) vergeleken met Fukushima no 1 ( uranium brandstof ) , bij meltdown?

Dit is een specialistische vraag, ik ben maar een leek , maar door mijn bezorgdheid wil ik deze vraag stellen zodat iemand die expertise heeft dit misschien kan beantwoorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag. Het gaat er om of Plutonium of Uranium nu eigenlijk gevaarlijker is. Ik zou niet durven zeggen hoe die 2 zich verhouden mbt toxiciteit.
Plutonium wordt moeilijker door het lichaam opgenomen dan Uranium (dat ook niet geweldig goed opgenomen wordt) maar veel moeilijker weer uitgescheiden. Uranium is volgens mij chemisch giftiger dan Plutonium en een stapelgif waar Plutonium een biologische halfwaardetijd heeft die langer is dan een mensenleven. Het grootste gevaar komt bij beide van de radioactiviteit.
MOX bevat minder dan 10% Plutonium. De rest is vergelijkbaar met normale Uranium brandstof.
Ik denk niet dat het bijzonder veel zal uit maken maar ik zou er niet graag experimenteel achter komen. De kans dat we er hier last van gaan krijgen is gelukkig erg klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens: Plutonium vervalt naar Uranium. Alle ellende van Uranium krijg je op termijn dus ook van Plutonium.

Antwoorden (1)

Plutonium is een zwaarder element, is radioactiever en boort zich dus dieper in de grond dan uranium.