wat is op latex gebaseerd?

ik maak een werkstuk over kauwgom maar mijn juf zei dat ik meer moest weten over: op latex gebaseerd en nu vraag ik het aan jullie hopelijk hebben jullie een antwoord voor me

alvast bedankt groeten isa schilder

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Op wikipedia kun je het antwoord hierop vinden..
* latex is een dikke, melkwitte emulsie, het sap van de Braziliaanse rubberboom (Hevea brasiliensis), of van vergelijkbare planten zoals Castilla elastica;
* latex is ongevulkaniseerde natuurrubber, een vaste, maar nog flexibele substantie die uit dit sap van de rubberboom kan worden gemaakt, en vroeger de basis was van alle rubberproducten, zoals rubberen ballen, luchtbanden, de vlakgom, het condoom, handschoenen, kleding en latexverf;
* het woord latex wordt tegenwoordig meestal gebruikt om latexverf mee aan te duiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze bedoelt dat latex de basis is van kauwgom. Het is voor je werktstuk dus handig om te weten waar latex vandaan komt. Daar is op internet genoeg over te vinden!

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens wordt tegenwoordig meestal synthetische latex gebruikt.
bamibal
13 jaar geleden
Kauwgom is gom om op te kauwen. Gom is sap dat uit bomen wordt gehaald. Gom zit niet in alle bomen. Ongeveer 20 soorten bomen zijn geschikt voor gom. De gom van de bomen is allemaal verschillend. De ene gom van de boom is bijvoorbeeld harder dan die van de andere boom.

Er is ook een soort gom die niet uit de boom komt. Die wordt in de fabriek gemaakt. In de fabriek maken ze het sap na. Die nagemaakte gom is kunstmatige Kauwgom. Het sap uit de bomen heet; natuurlijke gom. In ieder stukje kauwgom zitten een paar soorten gom. Samen maken ze de kauwgom precies goed om te kauwen. De gommen zijn het belangrijkste van de kauwgom.

Gombomen groeien in het oerwoud. Oerwouden zijn grote bossen waar het erg warm is. De bekendste boom is de: Sappodilla. (Dat spreek je uit als : sapodielja). Het sap van deze boom heet Chicle. (spreek je uit als tsjikkel). Er bestaat een kauwgom dat naar een sap is genoemd. Die kauwgom heet Chiclets (tsjiklets).

Iemand die die het sap uit het oerwoud haalt, heet Chiclero(tsjieklero).
Een Chiclero gaat een oerwoud in. Een oerwoud is erg dicht en wild. Het is ook moeilijk om de Gombomen te vinden. in het oerwoud staan heel veel verschillende bomen.
Een Chiclero heeft een lang mes bij zich. Daarmee maakt hij een snee in de bast van de boom. Hij maakt dan een wond. Uit de wond stroomt het sap van de boom. Dat sap druppelt in een pan of een zak. Zo wordt het verzameld voor kauwgom.
Het sap is wit als melk. Later wordt het geel en dik.
Daarna heeft de boom tijd nodig om weer te genezen. Er mag niet keer op keer sap uit gehaald worden. Dat mag pas weer na 5 jaar.
Uit jonge bomen wordt nooit sap gehaald, want dan groeien ze niet goed meer.