Bestaat er beschermende kleding waarmee je langdurig in een hoogradioactieve omgeving kan werken?

Ik denk dan aan een ruimtepak met veel lood erin?

Picture for question
escape
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Langdurig; nee...

Er is wel beschermende kleding maar dat houd maar een deel tegen. In hoog radioactieve omgevingen moet dan ook in ploegen worden gewerkt als daar al mensen bij moeten gaan komen (wat zoveel mogelijk vermeden wordt). Eenmaal afgelost mogen ze ook een flinke tijd niet in de buurt van radioactiviteit komen omdat blootstelling cumulatief is. Dit maakt het ook moeilijk om ernstige problemen in een kerncentrale op te lossen. Wanneer men te lang in een hoog radioactieve omgeving werkt is sparen voor het pensioen niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij niet. Afhankelijk van de hoogte van de straling kan je wel een bepaalde tijd in radioactief gebied verblijven zonder dat dit echt gevaarlijk is.
Ik kan me herinneren uit mijn diensttijd dat je een patrouille zou moeten lopen in radioactief gebied en hierbij een terugkeer dosis kreeg opgegeven wat wilde zeggen dat als de meter een bepaalde hoeveelheid opgelopen straling aangaf je via dezelfde weg terug moest keren.
Daarna moesten je kleding ontsmet worden (afgespoeld/gewassen) en je moest zelf ook douchen om de radioactieve deeltjes van je lichaam te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk je goed!
Er zijn wel andere stoffen die beschermen tegen radioactiviteit maar lood is goedkoop, heeft ten opzichte van zijn atoomnummer een relatief lage dichtheid (Osmium is twee keer zo zwaar maar is zeer duur en remt niet echt beter straling af), eigenlijk stijgt de bescherming met het stijgen van het aantal kerndeeltjes in de kern zelf de bescherming met een derde macht functie!
Wel moet je je realiseren dat met de toename van de energie van de radioactiviteit (uitgedrukt in KEV en MEV)
ook de laag lood dikker zal moeten zijn om de straling te halveren.
Feitelijk is dus de dikte van het lood ook heel belangrijk.
Voor Rontgenstralen tot 120 KEV is lood met een dikte van 2-3 MM voldoende, maar de deeltjes in de ruimte (hoogtestraling genoemd) hebben veel meer energie en dringen dus gemakkelijker door lood heen.
Gelukkig ben je in de ruimte gewichtsloos, alleen de massatraagheid kan je met zware pakken nog parten gaan spelen.
Als de zon veel vlammen heeft is het buitengewoon ongezond om een ruimtewandeling te maken.
Ook als je geraakt wordt door gammabeams van stervende sterren heb je zomaar een dodelijke dosis te pakken.
De ruimte is dus redelijk vijandig gebied voor levende wezens zonder adequate bescherming.