Massa is een natuurkundige grootheid die een eigenschap van materie aanduidt. Die eigenschap, die men kan omschrijven als de hoeveelheid materie, uit zich op twee manieren. Enerzijds is materie 'zwaar', wat betekent dat ze onderhevig is aan gravitatie en anderzijds is materie 'traag', wat inhoudt dat ze zich verzet tegen verandering van beweging. In het eerste geval spreekt men van zware massa, in het tweede geval van trage massa. De SI-eenheid van massa is de kilogram. Van objecten op de aarde wordt de massa meestal vastgesteld door het gewicht te meten of met dat van bekende massa's te vergelijken.
Bronnen:
fremar
13 jaar geleden
Massa is een natuurkundige grootheid die een eigenschap van materie aanduidt. Die eigenschap, die men kan omschrijven als de hoeveelheid materie, uit zich op twee manieren. Enerzijds is materie 'zwaar', wat betekent dat ze onderhevig is aan gravitatie en anderzijds is materie 'traag', wat inhoudt dat ze zich verzet tegen verandering van beweging. In het eerste geval spreekt men van zware massa, in het tweede geval van trage massa. De SI-eenheid van massa is de kilogram. Van objecten op de aarde wordt de massa meestal vastgesteld door het gewicht te meten of met dat van bekende massa's te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De massa-energierelatie is een verband tussen de natuurkundige grootheden massa en energie, dat in 1905 op theoretische gronden is afgeleid door Albert Einstein uit zijn speciale relativiteitstheorie. De formule van de relatie, E = mc², is de bekendste formule uit de relativiteitstheorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Wikipedia?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was het net uitgebreid aan het lezen, en ja hoor daar heb je Amadea weer met haar link, tjonge jonge toch;(
Amadea
13 jaar geleden
Als je zo goed kunt kopiëren is het direct kopiëren van de bron toch geen enkele moeite.....
Ik ben het natuurlijk geheel eens met voorgaande antwoorden MAAR:

massa is ook de aanduiding voor grote hoeveelheden mensen bij elkaar. (een beetje zoals je zegt: de opkomst is massaal)
amigo