Het is doorzichtig als lichtgolven van bepaalde lengte ongehinderd door het materiaal heen kunnen gaan. zijn dat alle golflengten van wit licht (350-700nM) dan is het kleurloos transparant, absorbeert het bepaalde golflengten in het zichtbare gebied , dan zie je kleuren door het ontbreken van kleuren die door het materiaal geabsorbeerd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Geen omdat je het niet kunt zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja kan het WEL zien, doorzichtig is heel wat anders dan on-zichbaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, neem bijvoorbeeld getint glas, lenzen van zonnebrillen, ballonnen, etc.
het kan alle kleuren hebben.
het woord zegt het al, je kan er doorheen kijken dus het is transparant.

Doorzichtig, men kan er doorheen kijken (glas is doorzichtig en ook veel mineralen die als edelsteen beschouwd worden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bijvoorbeeld een raam hebt dan zie je wel dat er glas is. Door de spiegeling en soms door de regenboogkleuring. En water heeft ook spiegeling maar schoon water heeft geen kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan er doorheen kijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doorzichtig wil alleen maar zeggen dat er genoeg licht doorheen kan:licht dat weerkaatst wordt door voorwerpen achter het doorzichtig object. Op die manier kan je die voorwerpen zien. Dat zegt niets over de kleur van het doorzichtige object. Iets heeft een kleur omdat het die kleur weerkaatst en allen andere kleuren niet. Vergelijk bv gewone brillen, zonnebrillen en 3D-brillen......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt omdat het geen licht weerkaatst, maar alle licht doorlaat. Dat dingen kleur hebben, komt omdat er bepaalde golflengten van licht worden doorgelaten en bepaalde teruggekaatst.

Hier nog wat links waarin meer uitleg te vinden is:
http://www.rtvutrecht.nl/programmapagina/artikel/28/76012
http://www.howstuffworks.com/question404.htm

(die laatste is misschien wel wat ingewikkeld (en in het engels), maar geeft de perfecte uitleg)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je spreekt jezelf wel een beetje tegen: "alle licht doorlaat", daarna "bepaalde terugkaatst".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor: ik heb het eerst over doorzichtig (alles doorgelaten) en dan daarbij nog over kleur (sommige golflengten teruggekaatst). Dan spreek ik mezelf toch niet tegen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je die twee als losstaande zaken ziet, dan niet nee. Ik zie het tweede echter als slaande op doorzichtige, kleurhebbende materialen. In dat geval spreekt het elkaar wel tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O nou ja, misschien klopt het dan niet heel precies wat ik zeg. Lees dan de uitleg in de link maar, die is in elk geval goed ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je links zijn prima ja. (Min is niet van mij overigens.)
Materialen zoals glas die licht doorlaten en daardoor transparant/doorzicht/doorlatend worden genoemd, zijn veelal amorfe (niet kristallijne) stoffen.
Wanneer een vloeistof voldoende snel wordt afgekoeld, ontbreekt vaak de mogelijkheid om te kristalliseren, doordat het materiaal de gelegenheid niet krijgt om groeikernen voor de kristalgroei te vormen. De atomen in deze stof vertonen dan ook geen geordende structuur.
Amorfe materialen hebben, door de grotere afstand tussen de atomen, een lagere dichtheid dan de overeenkomstige kristallijne vorm.
Er bestaan nog veel vragen over het hoe en waarom van de natuurkundige eigenschappen van amorfe stoffen, en er wordt dan ook nog steeds veel onderzoek naar gedaan.
Niet alle amorfe stoffen zijn transparant.

Toegevoegd na 20 uur:
Aanvulling.
Door de niet kristallijne vorm en de grotere afstand van de atomen zijn een aantal amorfe stoffen doorzichtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wel leuke informatie, maar ik zie het antwoord er eigenlijk niet in.
Licht beweegt zich in een doorzichtig medium ongehinderd en altijd rechtuit. Bij de overgang van een verschillend medium, bijvoorbeeld van lucht naar glas, kan het licht wel iets van richting veranderen als de invalshoek niet loodrecht is. Het licht wordt dan afgebogen, de werking van o.a. een lens is hierop gebaseerd.
We spreken steeds van doorzichtigheid als het medium (b.v. glas) het licht niet geheel reflecteert of absorbeert. Daarnaast kan het licht ook diffuus worden, als het materiaal insluitsels heeft of gemengd is met een diffuse stof. Of als het oppervlak ruw in plaats van glad is. Het medium is dan wel doorschijnend maar niet doorzichtig, omdat de lichtstralen in willekeurige richtingen worden afgebogen.

Achtergrondinfo:
Opaciteit is een maat voor de lichtondoorlatendheid van een materiaal. (Latijn: opacus, beschaduwd).