Hoeveel kernafval komt er in een jaar vrij in een fabriek en hoe ziet dat er uit?

Moet ik denken aan een vat groen-lichtgevend water per jaar of meer tien vrachtwagens grijs poeder per maand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De hoeveelheid radioactieve stof dat moet worden afgevoerd, is in ieder geval van twee factoren afhankelijk. Allereerst is de stof in de reactor van belang, en de bijbehorende halveringstijd. Deze halveringstijd geeft de periode aan, om de helft van een bepaalde radioactieve stof met de helft aan activiteit te laten afnemen.

Verder is het ook de vraag wat voor doel de betreffende fabriek heeft met de radioactieve stof. Aan de hand daarvan kan pas bepaald worden hoeveel afval er vrijkomt. Voor zover ik weet wordt er bijvoorbeeld in een conserveringsfabriek vaak y-straling gebruikt, om bacteriën te doden.

De kleur is natuurlijk ook weer afhankelijk van de soort stof. Uranium is bijvoorbeeld zilverwit van kleur, wanneer het veramd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

veel informatie vind je daar precies niet over maar misschien is de onderstaande link wel interessant genoeg om je van antwoord te zijn