Hoe maak ik deze reactievergelijking kloppend?

Graag met uitleg!

…Ca(OH)2 + …H3PO4 --> …Ca(PO4)2 + …H2O

Alle cijfers zijn klein, op de puntjes moet een groot cijfer staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je opgave klopt niet, het is geen H3PO4, maar H2PO4. Het bestaat uit twee deeltjes H+ en een deeltje PO4 2-.
Er komt dus ook CaPO4 uit (Ca 2+ en PO4 2-) met water.

Je hebt links en rechts allebei een deeltje Ca en een deeltje P, de O4 in PO4 2- blijft ook intact, dus daar kijk je ook niet naar. Vervolgens blijven er links vier deeltje H over, en twee deeltjes O om tot water te reageren. Dus krijg je twee watermoleculen.

Dus de oplossing is:
Ca(OH)2 + H2PO4 -> CaPO4 + 2 H2O

Toegevoegd na 5 minuten:
Oeps, nu maak ik zelf een fout, het is wel H3PO4, maar het is Ca3(PO4)2. Wat je dan doet, is de Ca kloppend maken en de P, dus je krijgt links 3 Ca(OH)2 en 2 H3PO4.
Rechts klopt je calciumfosfaat. Wat je dan over hebt om tot water te reageren zijn 6 deeltjes O en 12 deeltjes H, wat samen zes watermoleculen geeft.

Dus de oplossing is:
3 Ca(OH)2 + 2 H3PO4 -> Ca3(PO4)2 + 6 H2O
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

2Ca(OH)2 + 4 H3PO4—>2Ca(PO4)2 + 3H2O

sorry ik weet niet hoe ik dit moet uitleggen.. gaat bij mij automatisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok ik probeerde het net uit te leggenmaar lukte niet, sorry
ItisILeClerc
13 jaar geleden
4+3 H -> 6 H ? Klopt ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat arber zegt want je moet het aantal voor de pijl gelijk maken met het aantal na de pijl