zijn er bepaalde kleuren die meer warmte opnemen dan andere?

als wit geen kleur is en dus de warmte van de zon afstoot en zwart alle kleuren in 1 is en alles warmte van de zon opneemt is er dan ook een verschil per individuele kleuren?

dat bijvoorbeeld rood warmer wordt dan blauw als je het in de zon legt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.5K

Het beste antwoord

De energie van de zon is in het hele zichtbare spectrum niet helemaal gelijk.
Dat heeft mede te maken met bepaalde absorbsielijnen en -banden van de in de lucht aanwezige gassen.
De aarde straalt blauw (deels) af dus is rood en groen wat sterker aanwezig zou je zeggen.
Toch bestaat wit licht uit veel rood, veel minder groen en veel blauw.
Zouden we licht maken met evenveel groen als rood en blauw dan overheerst groen prominent.
Ons oog is verreweg het gevoeligst voor groen 100% bij 545nM, bij rood 9650nm is dat maar ongeveer 5% en bij blauw 445 nM ook rond de 5 %
Omdat onze ogen zonlicht al puur wit zien (6000K)
moet er dus veel meer rood en blauw als groen in zitten.
Laat dat nu prcies de kleur van bladGROEN zijn.
behalve het weiniger aanwezige groen worden rood en blauw door bladgroen beter opgenomen waarbij rood -geel het optimum heeft.
terug naar je vraag, zou rood-geel op een zwart oppervlak de groottste hitte veroorzaken, gevolgd door blauw.
echt puur blauw oogt niet eens zo fel maar een laser met blauw licht veroorzaakt sneller brandwonden dan een voor het oog even felle groene laser.
Dat heeft echter ook te maken dat een blauwe laser van 1 watt minder energiepakketjes(fotonen) per seconde afgeeft dan een rode van 1 Watt.
Vreemd genoeg is zonlicht lang niet zo rijk aan infrarood
als een kampvuur, ongeveer 1% van de energie van het kampvuur is zichtbaar licht, de rest is infrarood.
Naast de kleur is het vooral de lichtbron die de warmteopname bepaalt.
Complementaire kleuren absorberen maximaal.

Toegevoegd na 4 minuten:
rood is niet 9650 nM maar 650 nM.
Ik ga in het verhaal ober de spectrale gevoeligheid uit van de golflengten waarvan de kegeltjes elk maximaal gevoelig zijn en als een zuivere kleur waarnemen.

Toegevoegd na 6 minuten:
rood is niet 9650 nM maar 650 nM.
Ik ga in het verhaal ober de spectrale gevoeligheid uit van de golflengten waarvan de kegeltjes elk maximaal gevoelig zijn en als een zuivere basiskleur waarnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, het maakt alleen uit bij wit en zwart
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ONZIN
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das wel heel zwart/wit!!! en klopt ook nog van geen kant
Donkere kleuren nemen meer warmte op dan lichte kleuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, donkere kleuren nemen meer warmte op.
Als jij met een donkerblauwe spijkerbroek in de zon gaat zitten heb je het warmer dan met een lichtblauwe spijkerbroek. Probeer maar :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wit materiaal reflecteert alle licht (daarom dat het wit ziet, want wit zijn alle kleuren samen). Een zwarte kleur daarentegen is als een zwart gat, het absorbeert alle licht (waardoor er geen licht gereflecteerd wordt richting je ogen, en het zwart ziet). Licht is energie en bijgevolg wordt een zwart materiaal veel warmer dan een wit materiaal.

Lichte kleuren liggen dichter bij wit, en donkere kleuren natuurlijk bij zwart.

Mensen zouden daarom ook beter een lichte kleur van dakbedekking voor hun huis moeten nemen. In de zomer warmt hun huis daardoor minder op. En moet jij minder airco draaien.
Sterker zelfs, in de winter blijft je huis ook warmer, want een wit dak straalt tevens moeilijker warmte uit. Het reflecteert licht/energie makkelijk maar als het dan toch een bepaalde temperatuur/energie heeft, geeft het die ook moeilijker af. En zo moet je dus ook minder bijverwarmen.

Als je in de tropen woont kun je beter een lichtgekleurde (beter is wit) auto kopen, dan een donkergekleurde!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zeker bepaalde kleuren die meer warmte opnemen dan andere.
Donkere kleuren absorberen warmte beter dan lichte kleuren aangezien deze het licht en een groot deel van de warmte weerkaatsen.
Voel maar eens in de zomer aan het dak van een donkere auto en aan het dak van een lichte auto (die beide in de zon staan). Er is heel wat verschil he? Waarom denk je dat ze in het zuiden vooral lichte kleuren huizen hebben?