Oxidatie (verbranding) Natuurlijk stofwisselingsproces waarbij voedingsstoffen worden 'verbrand' door binding aan zuurstof. Tijdens dit proces worden essentiële lichaamsstoffen en afvalstoffen (= metabolieten) gevormd en komt energie vrij in de vorm van (lichaams)warmte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het materiaal gaat verbindingen aan met zuurstof waardoor 't degenereert. Bij bijv. ijzer wordt er dan ijzeroxide aangemaakt.

Toegevoegd op 29-06-2009 12:38:26
(Oftewel roest.)
Geoxideerd koper noemt men bijv. koperoxide (dat groen spul). Etc.

Toegevoegd op 29-06-2009 12:40:07
Edit:
Ik zie dat vroeger alleen reacties met zuurstof werden bedoeld. Tegenwoordig niet meer:
'Oxidatie is een chemisch proces waarbij een stof (de reductor) elektronen afgeeft aan een andere stof (de oxidator) waarbij het oxidatiegetal van de reductor toeneemt.

Vroeger definieerde men een oxidatie als een reactie met zuurstof. Voorbeelden zijn roesten en verbrandingsreacties. Het proces ontleent zijn naam dan ook aan het woord oxygenium, de Latijnse naam voor zuurstof.

Zuurstof hoeft nochtans niet per se betrokken te zijn in een oxidatie.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, oxideren heet oxideren vanwege de reactie met oxygenium. Waneer het om een reactie gaat anders dan met oxygenium kun je het wel oxideren noemen maar het is geen oxyderen.