Als je langzamer vliegt dan het geluid, beweegt het geluid gewoon van je af. Mensen kunnen je horen aankomen ed.

Op het moment dat je de geluidsbarriere doorbreekt gaat het vliegtuig even snel als het geluid dat het produceert. Op dat moment verspreid het geluid zich dus niet voor het vliegtuig uit, maar 'hoopt zich op'. Dat is het moment waarop het al eerder genoemde zelfversterkende effect van de knopen en buiken optreedt. Je kan het voorstellen als het optellebn van vele vliegtuigen die op dezelfde plek (Het punt van de motor) geluid produceren: Dat wordt enorme hoerveelheid geluid, de sonic boom.

Zodra je net iets harder gaat, vlieg je gewoon weg van het geluid, en krijg je de knal niet meer, omdat het geluid gewoon achter je aankomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Da's de knal (alhier op aarde op de begane grond tenminste) die je hoort als je de snelheid van ±300 meter per seconde passeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar leg nou ook ff uit waar die vandaan komt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kegelvormige drukgolf van de deeltjes van 't medium waarin de knal zich voordoet.
Dat gebeurt bij mach 1, bij meer dan 1000 kilometer per uur en bij mach 2 ook weer en ook weer bij mach 3 enz enz

Dan gaan alle geluidsgolven van de motoren samenvallen... Alle knopen en alle buiken vallen samen en versterken elkaar zo enorm, dat er een knal ontstaat...

dat is het, niet meer en niet minder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel;-) +1
AWM
14 jaar geleden
Van de motoren? Leg dan eens uit dat de Spaceshuttle bij de landing ook supersonische knallen veroorzaakt, en die heeft geen brandstof meer aan boord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat komt ook door de schokgolf van het vliegtuig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mach 1 is de geluidssnelheid en die is 1224 km/u en geen 1000 km/u... Het verschil tussen meer dan 1000 en 1224 is wel erg veel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt van de ijlheid van de lucht af, maar 1000km/h is volgens mij inderdaad al onvoldoende op de begane grond.
Heb even gegoogled, uit mijn bron heb ik begrepen dat de knal ontstaat door druk verschil en ontsnapping van die druk.

Ik zou het vergelijken met een lucht bel onder water zodra hij boven is en in contact komt met een andere druk namelijk normale luchtdruk dan knapt het belletje en ontstaat er een klein beetje geluid, want die knalt uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een object produceert geluid doordat die door de lucht beweegt. Wanneer het object sneller dan het geluid zich verplaatst, loopt het voor als het ware op het geluid dat het produceert. Er ontstaat een schokgolf van geluidsgolven. Wanneer zo'n schokgolf voorbij gaat, hoor je dan een knal van opeengehoopte geluidsgolven. Daarna hoor je het geluid van het passerende object (meteoriet, vliegtuig, UFO, ...)

Zie wikipagina voor een mooie afbeelding van het geheel...