Tot op welke grootte is iets te horen?

Ja hoe vraag ik dit. Naar mijn idee heb je niks aan geluid als je zo groot bent als een bacterie. Geluid(sgolven) zijn dan zo groot dat je het niet kan registreren. Eh...zo lijkt me dat.
Kan je nog wat horen als je minuscuul klein bent? Of is er iets als een maximum geluidsgrens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zo klein bent als een bacterie is er in ieder geval niet al te veel ruimte voor oren, dat lijkt me een eerste vereiste om iets te horen

Het beste antwoord

Mogelijk wel, een bacterie zou de drukwisselingen kunnen registreren en als de bacterie een flagel heeft zou hij kunnen gaan bewegen. Het is voor een bacterie wel moeilijk om de richting van het geluid te bepalen, vanwege de golflengte die erg groot is in verhouding tot zijn formaat. Dus kun je verwachten dat hij een willekeurige beweging gaat maken als het geluidsniveau hem niet bevalt.
Er werden pogingen gedaan om blauwalgen (cyanobacteriën met geluid te vernietigen, maar de golflengtes die je daarvoor nodig hebt moeten resonanties zijn van de blaasjes in de bacteriën. Deze frequenties zijn wel bijzonder hoog. (celformaat blauwalg Nostoc 2 micrometer, blaasje 0,2 micrometer, resonantiefrequenties ca 0,1 tot 1 GHz)

Het is echter niet noodzakelijk om te resoneren om een toon waar te nemen (ons oor kan ook gevoelig zijn tot 20 Hz en blijft gevoelig to 20 000 Hz. Ook kun je met een gewone microfoon met een erg klein diafragma zeer lage geluiden opvangen (diafragma enkele mm en tonen van 18 Hz geven geen probleem om op te nemen, dus het is theoretisch wel mogelijk dat lagere tonen worden waargenomen door bacteriën, het passeren van een geluidsgolf geeft bijvoorbeeld een heel korte stijging en daling van de temperatuur (adiabatische compressie en expansie) en het valt niet uit te sluiten dat zoiets een effect heeft op de bacterie. Ook zou je kunnen denken aan interne membranen die van elkaar af en naar elkaar toe bewegen en zo electrische en ionenstromen opwekken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb nog een aantal bronnen toegevoegd. Het is in de tweede bron als idee geopperd, maar er is nog geen onderzoek naar gedaan of bacteriën gevoelig voor geluid kunnen zijn, voorzover ik dat na een oppervlakkige google kan zien. Andersom is er wel een idee en is men van plan om de flagel van de bacterie hoorbaar te maken, met een zeer gevoelige nanomicrofoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

niet het formaat, maar het hebben van oren is het criterium. Een organisme dat die normaal gesproken niet heeft, zal het ook wel niet nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de grens ligt bij organismen met een bewustzijn. Bacteriën en schimmels hebben dat niet dus die doen ook niks met evt geluiden als ze ze al zouden kunnen waarnemen.

Voor dieren met een bewustzijn kunnen geluiden een vorm zijn van communicatie, net als zicht, bacteriën hebben ook geen ogen, niet vanwege de afmetingen van de electromagnetische straling maar omdat ze er niet bewust op reageren.
amigo
13 jaar geleden
Als je mini bent maar met gehoororganen, dan kun je horen onafhankelijk van het volume van het geproduceerde geluid en mist het binnen je gehoorfrequentie valt.