Hoeveel energie heb ik nodig om 20 ton bio van 55% vochtighied te drogen naar 30%.Met behulp van een banddroger temp 80C

bio moet gedroogt worden van 55% vochtigheid naar 30%. Input van fabriek is 20 ton Bio. Drogen is nodig om het bio vervolgens te windshiften en te scheiden van plastic.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je wilt 55-30=25% water uit 20.000 kg biomassa per uur verdampen. Dat is dus 5000 kg water/uur.
De verdampingswarmte(energie van water is 2260 kJ/kg.
Alleen om het water te verdampen heb je
5000x2260=11.300.000 kJ per uur nodig.

Toegevoegd na 15 minuten:
11.300.000 : 4,184 = 270076 Kcal/uur.
Hierbij moet je nog een aantal kJ bij op tellen.
* Je moet de 20 ton product in zijn geheel tot een bepaalde opwarmen voordat het water gaat verdampen.
* Misschien wil je het product later eerst afkoelen voordat je het gaat scheiden.
* Het vermogen van je ventilator waarmee je de drooglucht verplaats.
* Wat gebeurd er met de afgevoerde lucht?
* Wat voor vermogen heeft de brander waarmee je de lucht verwarmd.

Al deze gegevens ontbreken mij om een goede berekening te maken.