waarom gaat de radio, als je een tunnel inrijdt na bijv.100 m. uit en als je eruit rijdt bijv. 50 m. vóór einde tunnel pas weer aan?

Elke keer merk ik dat wanneer je de tunnel inrijdt het radiosignaal later uit gaat dan aan, wanneer je het einde tunnel nadert.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (5)

Dit heeft alles te maken met het bereik van de radiozenders...

De korte en lange golf en de frequenties...
Ik weet natuurlijk niet over welke tunnel je het hebt...

Maar je moet er wel rekening mee houden dat de wanden en het dak van erg dik beton is...

Om het maar even niet te hebben over de zogenoemde onderhouds- en vluchtgangen...

En dan ook nog het feit dat grofweg de meeste tunnels de grond in gaan naar beneden, waardoor je onder de radiofrequenties verdwijnt...

Dus alles bij elkaar opgetelt heeft dit er allemaal mee te maken...

Toegevoegd op 27-06-2009 19:00:38
En dan natuurlijk ook nog de kwaliteit van de antenne van de auto/bus/vrachtwagen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tunnel werkt als een kooi van Faraday.
Als je een radiootje of je mobieltje in een blikken bus stopt werkt het niet meer omdat de metalen wand de radiosignalen blokkeert.
Een tunnelwand bevat ook veel betonijzer waardoor de signalen worden tegengehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij het inrijden heeft ie een signaal dat ie steeds moeilijker vast kan houden, maar het signaal heeft ie. Bij het uitrijden moet ie op zoek naar een signaal, daar gaat wat extra tijd in zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle antwoorden kloppen, met nog één aanvulling.
In de meeste tunnels bevinden zich kleine radiozenders, waardoor je kunt doorluisteren als je erin zit.
Alleen geven die niet alle zenders door, wel vaak Radio 1 en de regionale omroep.
AWM
14 jaar geleden
het heeft te maken met het in of uit schakelen van de aardeiding waardoor je in tunnels gewoon kunt luisteren naar je radio immers als dat niet het geval was dan zou bij een calamiteit in een tunnel de hulpdiensten geen contact met elkaar kunnen hebben. Dus ten tijde van (cala) staat de aardleiding altijd aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Is geen aardleiding hoor.
Gewoon een piepklein FM-zendertje.
En die is er niet voor de hulpdiensten maar voor de luisteraar.
De hulpdiensten hebben andere voorzieningen, maar geen aardleiding.